Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Getrouwd met een Filipina 1

Gestart door Adriaan, donderdag 15 augustus 2013, 02:54:53

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

Onlangs kwam ik op een Scandinavisch blog een in het Engels gesteld artikel tegen dat ik hier vrij heb vertaald. Het werd geschreven door een man die al lange jaren in de Filippijnen woont en manager is van een bar. Hoewel zijn ervaringen dus voornamelijk zijn opgedaan met meisjes uit een bepaalde sociale laag, is het ook weer zo dat de meeste Filipina's tot die laag behoren. Deze eerste aflevering gaat over "de familie". Veel lezers zullen hier hun eigen ervaringen herkennen:



De familie:


Ik kreeg onlangs een email met de titel "hoe weet je dat je getrouwd bent met een Filipina". Het antwoord is dat je weet een Filipina getrouwd te hebben wanneer, zodra je getrouwd bent, je drie duizend nauwe verwanten  hebt bij wie je de een niet van de ander kunt onderscheiden of je weet dat je getrouwd bent met een Filipina wanneer het eerste bezoek van een lid van je schoonfamilie vijf jaar duurt


Hoewel deze satirische grappen duidelijk op overdrijving zijn gebaseerd is het de simpele waarheid dat 99,9 % van alle Filipina's met "baggage" komen en die "baggage" bestaat uit de "familie". Filipino families zijn, voor zover ik ervaren heb, vrijwel nooit klein en gemiddeld hebben ze tenminste drie kinderen. Het begrip "uitgebreide familiegroep" dat inhoudt dat ook neven en nichten, ooms en tantes etc. tot je directe familie gaan behoren is stevig verankerd in de Filippijnse cultuur en je wordt verondersteld dit, en de verantwoordelijkheden die daaruit voortvloeien, te begrijpen.

.
Wanneer je een relatie hebt met een Filipina moet je, zowel in het goede als het kwade, haar familie op de koop toe nemen. Dit kan zijn voordelen hebben maar in de meeste gevallen vormt het zowel financieel als emotioneel een zware last, ook voor je vrouw, al zal ze het zelf NIET als zodanig zien. Ben je er van bewust dat, daar je nu deel van de familie bent, jouw domein ook het hunne wordt. Wat je kunt verwachten is dat broers en zussen zullen proberen zich in jouw huis te nestelen  En soms is dat zelfs met moeder, vader of ooms en tantes het geval. Filipinos groeien meestal op temidden van veel anderen die allemaal sterk de idée hebben dat alles gedeeld moet worden, dus voor hen is het alleen maar normaal dat je je huis met hen wilt delen. Als je dit wil voorkomen moet je van meet af aan je poot strak houden want anders is het onvermijdelijk dat familieleden zich bij jou komen vestigen.


Voor zover ik ervaren heb word je, wat de familie aangaat, verwacht voor zo ongeveer alles te betalen, van het schoolgeld etc. voor een jongere zuster en het dagelijks voedsel tot aan medische rekeningen en een nieuwe karaoke machine toe. De dagelijkse kosten komen altijd voor rekening van de buitenlander zodat je je eigenlijk gaat afvragen hoe ze eerder ook zonder jou konden overleven. Naar hun mening zijn ze een Filipino familie en hebben dus als zodanig niet genoeg geld. En een volgende stap in deze logica is dat jij genoeg geld hebt eenvoudig omdat je een buitenlander bent.

Onlangs sprak een Australische vriend van mij met een oude Ierse missionaries die hem met zijn partner in de echt verbond in Lingayen in de 100 eilanden streek. Deze priester heeft veertig jaar in de Filippijnen gewoond en spreekt verschillende Filippijnse talen. Hij heeft waarschijnlijk meer ervaring met de Filippijnen dan zo ongeveer elke andere buitenlander. Zij kwamen te spreken over het onderwerp "steun aan de familie" en die priester zei eenvoudigweg "je moet altijd onthouden mijn zoon dat vrije giften alleen maar in het uiterste geval verstrekt moeten worden". Hij zei verder dat naar zijn mening het voornaamste probleem met Filipino's die houding is van "zij hebben het dus het is hun verantwoordelijkheid dat met ons te delen". Dat geldt vooral als je buitenlander bent. Je wordt de broodwinner voor de familie en zelfs als je er in slaagt die uit je huis te houden wordt je partner toch onder druk gezet om haar familie te ondersteunen en die druk wordt op jou over gebracht.

Die familiedruk kan varieren met individuele omstandigheden maar het is een constante en zal altijd aanwezig zijn. Ik heb vaak met meisjes gediscussieerd zeggende " waar ik vandaan kom steunen de ouders de kinderen". Ze kijken me dan vol verbazing aan en kunnen het eenvoudig niet bevatten. De overtuiging dat ze haar familie moet ondersteunen is bij elke Filipina vast geworteld. Wees daarop voorbereid en weet dat het op de lange duur altijd zal neerkomen op financiele verantwoordelijkheid. Ik heb die druk zowel in mijn eigen relaties als in die van mijn vrienden ervaren maar wat ik niet kan vatten is waarom die druk altijd op de oudste dochter schijnt te rusten. Ik heb veel meisjes gekend die "ja" antwoorden wanneer ze gevraagd wordt of ze hun familie ondersteunen. Ze zeggen ook "ja" wanneer ik vraag of ze een broer hebben. Maar wanneer ik dan vraag " waarom neemt hij geen werk aan om de familie te onderhouden" kijken ze me aan of ik gek geworden ben. Anderen trachten me te verduidelijken " in de Filippijnen geen baan" of "mijn broer hij kan geen geld verdienen".

Hoewel het waar is dat  er weinig fatsoenlijk betaalde baantjes zijn in de Filippijnen en dat die vaak nog zijn gereserveerd voor mensen met de geeigende opleiding, is het ook waar dat veel broers maar zo'n beetje rondlummelen zonder te verwachten dat ze ooit een baan zullen hebben en volmaakt tevreden zijn met wat andere familieleden kunnen fourneren.

LMBen

Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Ifugao

Leuk stukje Adriaan! Toch zou ik ook  de Engelse versie op prijs stellen, om het met onze echtgenotes te delen.

josv

Weer een hele hoop open deuren die er weer ingetrapt worden. Ok, d'r zit een kern van waarheid in maar ook weer een hele hoop dingen waar iemand anders zich misschien absoluut niet in herkend. Tis weer 1 van de velen......
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Raventje

100%  :agreed: duidelijke afspraken maken vanaf het begin is het beste :biggrinn: take it or leave it! :lachen:

Quezonboy

 :denk: Waar op de laatste alinea na, mijn vriendin zei dat haar geld naar haar grootvader gaat en die zegt dat familieleden die niet willen werken of studeren geen ondersteuning verdienen en daar is ze mee eens. 

Adriaan


Ifugao, hier is de Engelse tekst waar je om vroeg. IK heb hem wat bekort en vrij vertaald:


http://www.asiaforum.no/topic/30318-understanding-filipinas/



LMBen

Het gaat erom wat ze willen, en het is aan ieder persoonlijk hoe hij er mee omgaat.
Maar dit zijn de familie regels die hier gelden en ze ten allertijde willen toepassen als ze de ruimte krijgen.
Als ze anders zeggen praten ze je naar jou mond om je te vriend te houden.
En tussen wat ze zeggen en doen is een groot verschil.
Familie is familie punt uit en geld wat zogenaamd alleen naar opa gaat weten ze toch wel uit zijn zak te praten met hun zielige gedoe
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Quezonboy

Citaat van: Ifugao op donderdag 15 augustus 2013, 04:54:27
Leuk stukje Adriaan! Toch zou ik ook  de Engelse versie op prijs stellen, om het met onze echtgenotes te delen.
:confused2: Waarom eigenlijk weten die het dan nog niet?!  :ikkeniebegrijp:

Amice

Citaat van: Quezonboy op donderdag 15 augustus 2013, 11:26:23
Citaat van: Ifugao op donderdag 15 augustus 2013, 04:54:27
Leuk stukje Adriaan! Toch zou ik ook  de Engelse versie op prijs stellen, om het met onze echtgenotes te delen.
:confused2: Waarom eigenlijk weten die het dan nog niet?!  :ikkeniebegrijp:

:lachen: tja das ook weer waar ze zijn immers de uitvinders ervan.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent