Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Met aow naar de Phils.

Gestart door peldoman, maandag 2 december 2013, 21:43:35

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Er wordt zowieso loonheffing ingehouden op de AOW maar dat is met uitkeringen ook het geval. daar valt overigens juridisch momenteel weinig aan te tornen.

Wat de SVB daarnaast nog zou kunnen bedoelen met "we mogen niet de gehele AOW uitbetalen naar sommige landen", vraag ik me dan toch af.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

gosternokke

Citaat van: Ronny55 op maandag  2 december 2013, 22:06:23
wauw, das proper.. je betaald je levenlang, dan krijg je een vergoeding (lees aalmoes) net genoeg om niet te sterven in  :nederlandsevlag: , wil je dan ergens heen waar je ermee kunt leven pikken ze er 50% van in. Toffe regering bij mijn noorderburen zou ik zeggen, als dat er door komt.  :negatief:


Ja das allemaal bedoeld om de export van uitkeringen in te dammen Ronny.   het probleem doet zich in nederland eigenlijk al lang voor, dat gepensioeneerden naar het buitenland verkassen, lees naar goedkopere landen, vroeger veelal Spanje en Portugal. Nu vaak Turkye , Egypte of zelf Thailand en Costa Rica.

En dat probleem word jaarlijks groter, en massaler en daarmee ook de bedragen die de Nederlandse economie aan zen neus voorbij ziet gaan.

Dus zie het maar als een soort strafkorting.    Voor de goede orde AOW is een staatspensioen, wat uit de pot algemene middelen komt,en niet zoals een bedrijfspensioen dat door pensioenfondsen word betaald,

peldoman

         http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/wonen_buitenland/index.jsp

         Dromen die vervliegen , daar heb je dan voor gewerkt en betaald in je leven.

Amice

Inmiddels even naar die link gekeken, maar aangaande de filippijnen zou dan de uitkering met 0,5% vermeerderd moeten zijn.

Diegene die dus een uitkering WAO/WIA hebben zouden dat moeten kunnen bevestigen.  :weetikniet: Ik heb het in ieder geval nog niet vernomen.

Daarnaast zijn toeslagen dus niet mee te nemen naar de filippijnen, welke in mij bekende gevallen dus wel het geval is(er is wel om verzocht in bezwaarschriften).

Ik heb het ernstige vermoeden dat men de boot afhoudt als het kan en aldus met 2 maten meet bij het UWV.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Amice

Citaat van: peldoman op dinsdag  3 december 2013, 11:01:59
        http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/wonen_buitenland/index.jsp

        Dromen die vervliegen , daar heb je dan voor gewerkt en betaald in je leven.

Nou nee dit is een algemeen bekend gegeven dat 2% van de aow wordt gekort over de jaren dat je in het buitenland verblijft alvorens aow gerechtigd te zijn.

Dien aangaande is er dus niks nieuws onder de zon.
Men heeft dan overigens wel  eenmalig de gelegenheid om zich vrijwillig voor de aow door te verzekeren bij het SVB.
Maar dat is een dure oplossing.

Indien je op de link klikt dan kun je filippijnen als woonland invullen en dan krijg je dus de volgende tekst:

Uw AOW-pensioen wordt uitbetaald
Als u woont in dit land, kunt u uw AOW-pensioen met eventuele toeslag (blijven) ontvangen, zolang u aan de voorwaarden voldoet. U blijft in dit land recht houden, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.

Er zijn nog andere factoren die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van uw of AOW-pensioen. Wij raden u daarom aan om contact op te nemen met de SVB als u van plan bent om naar dit of een ander land te verhuizen.

nederland heeft een verdrag met de filippijnen omtrent sociale uitkeringen vandaar.


Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

peldoman

UWV doet de uitkeringen, SVB de AOW.
Als je naar de Filipijnen gaat verhuizen krijg je nog maar 50% van je AOW uitbetaald.
Blijf je niet langer dan 8 maanden daar, en hou je hier een adres aan blijft het bedrag volledig, maar
dan moet je wel 4 maanden terug naar Nederland.
Plus de controle die je dan eventueel krijgt.

Amice

Citaat van: peldoman op dinsdag  3 december 2013, 11:16:05
UWV doet de uitkeringen, SVB de AOW.
Als je naar de Filipijnen gaat verhuizen krijg je nog maar 50% van je AOW uitbetaald.
Blijf je niet langer dan 8 maanden daar, en hou je hier een adres aan blijft het bedrag volledig, maar
dan moet je wel 4 maanden terug naar Nederland.
Plus de controle die je dan eventueel krijgt.


Waar haal je die gegevens vandaan dat je nog maar 50% AOW krijgt?
Als je nu naar de phils verhuist terwijl je nog maar 40 bent wellicht wel ja, maar dan kun je wel zelf voor andere dekking zorgen toch? Kwestie van afwegingen maken, je betaald dan immers ook geen AOW premie meer.

Controle in de phils is niets minder dan 1x per jaar een bewijs van in leven zijn invullen en that's it. dat geldt ook voor de uitkeringen.



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

peldoman

Thailand forum.


Titel: Re: Woonlandbeginsel AOW ?

BerichtGeplaatst: Zaterdag 05 Januari 2013, 16:19 



Offline
Expat
Expat
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Dinsdag 05 Juni 2007, 03:29
Berichten: 7268
Woonplaats: Sakon Nakhon
Lokale tijd: Tuesday 03 December 2013, 17:31   

Dat woonlandbeginsel was een 'hobby' van de PVV. Waar ook wat VVD'ers wel oren naar hadden. Maar lang niet de meerderheid in die partij. Het CDA wijst het woonlandbeginsel voor meer uitkeringen af hoewel dat niet zoveel zegt gezien hun faam in onbetrouwbaarheid.
De progressieve partijen wijzen het allemaal af.
Ik verwacht daarom ook dat het zal blijven bij de eenmaal ingevoerde kortingen op een paar kleine uitkeringen. De mensen die nu door die korting worden getroffen zijn in meerderheid geen mensen die daarom zouden moeten terugkeren naar Nederland.

Als WAO/WIA en AOW worden getroffen door een woonlandbeginsel dan kunnen velen het financieel niet langer bolwerken in het buitenland en zullen terug moeten. Om daar hun uitkering aan te vullen met een bijstandsuitkering.
Immers, velen hebben maar een gedeeltelijke WAO of een AOW'tje met korting vanwege hun verblijf in het buitenland zodat die AOW niet volledig is opgebouwd. Allemaal a.s. bijstandstrekkers. Ook allemaal grote zorggebruikers vanwege hun WAO-handicap en/of hun leeftijd. En zich allemaal inschrijvend voor een sociale huurwoning en die met voorrang toegewezen krijgen vanwege hun handicap of leeftijd.
Zullen starters met lage inkomens niet leuk vinden....

Nee, dit kabinet zal er niets aan doen en als dit kabinet binnen 2 jaar weer valt zoals gebruikelijk dan denk ik niet dat er een kabinet PVV-VVD mogelijk is.... :happyno:


peldoman

Ik weet niet of ik dit mag plaatsen, bericht van een ander forum?

Amice

Mja dat is een mening op een ander forum en dus niet te verwarren met feiten.

Een sociaal verdrag kan daarnaast per land ook nog verschillen en Thailand is de filippijnen nu eenmaal niet.


Aangaande die mening speelt overigens wel het feit dat als al die uitkeringstrekkers en AOWers terug moeten keren dat het de  :nederlandsevlag: veel meer gaat kosten dan het te laten zoals het is nog afgezien van het feit dat  de  :eu: een dergelijk woonlandbeginsel zal terug fluiten vanwege discirminatie naar woonland.
Verder nog afgezien van het feit dat er nederlandse rechten zijn opgebouwd en niet de rechten in het woonland.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent