Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Met aow naar de Phils.

Gestart door peldoman, maandag 2 december 2013, 21:43:35

Vorige topic - Volgende topic

peldoman

Allemaal erg onduidelijk wat ik kan vinden op het internet.
Daarom was mijn vraag ook, weet iemand hier het fijne van?

Amice

Ga er maar van uit dat info verkregen op de sites van UWV en SVB redelijk kloppen.

Bij UWV kan er enkel sprake zijn van achterstallige/achterhaalde info. de SVB is redelijk up to date.

Praktijk is dat er hier honderden gepensioneerden zijn waar o.a. ik contact mee hebben, en daar spelen de geopperde zaken nogthans geen rol.

Suc6 nog verder
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

bananacreek

Citaat van: peldoman op dinsdag  3 december 2013, 10:34:13
Klopt  komt van het UWV.                    http://www.uwv.nl/Particulieren/internationaal/zwevend/overzicht_landen_waar_uw_uitkering_mee_naartoe_kunt_nemen.aspx


Maar ik heb even met de SVB gebeld, en ze bevestigen toch mijn vraag, Ja dat klopt , wij mogen
niet de hele AOW uitbetalen naar sommige landen.
Dat kon ik op hun site nalezen vertelde ze mij.

Kan nooit want de AOW heeft NIETS te maken met het woonlandbeginsel.
AOW is een opgebouwd ouderdomspensioen.

Inderdaad wordt het woonlandbeginsel wel toegepast op de  :smiley-philippines: sedert 1 juli 2012 voor de uitkeringen met ook daaronder een aantal uitzonderingen.

Ik ken een  :smiley-philippines: vrouw die kreeg eerst 1200 euros ANW en nu 600 euros......

Ook voor de WAO zijn er enkele uitzonderingen.....

Degene die bij de SVB met u heeft gesproken weet er dan ook geen fluit van af............. :negatief: :negatief:

Hier wat meer en lees duidelijk wat er betreffende de AOW staat omschreven zoadat men njiet de zaken door de war moet halen en paniek in het kippenhok gaat schoppen...........



http://loonzaken.sdu.nl/thema/e3b651c6-2f58-4137-941f-80279dc93095.xml/Vanaf%201%20juli%202012%20woonlandbeginsel%20in%20de%20sociale%20zekerheid.html

bananacreek

Ik zou dan graag willen vernemen van den heer Peldoman waar op de site van de SVB-AOW-Homepage staat omschreven dat de SVB NIET de gehele AOW uitbetaalt voor sommige landen........... :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:

Voor de  :smiley-philippines:............

http://www.svb.nl/int/nl/aow/additioneel/definitief_export_aa.jsp

De :smiley-philippines: is een verdragsland onder de BEU regeling en een hoop  :smiley-philippines: die in Nederland werken hebben hiervoor ook gevochten om hun AOW te mogen meenemen als ze na hun 65ste verjaardag naar de  :smiley-philippines: willen terugkeren.

peldoman

  op deze site       http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/wonen_buitenland/

  De SVB mag niet altijd het volledige bedrag aan AOW-pensioen uitbetalen, als u langere tijd buiten Nederland gaat wonen.

Het is geenszins mijn bedoeling onrust in het kippenhok te veroorzaken, maar de Nederlandse vos kan sluw en gemeen zijn.
En aangezien ik ook in dat kippenhok zit zou ik erg graag het juiste antwoord willen hebben.

Ik denk bananacreek dat je dat antwoord bij deze nu gegeven hebt, waarvoor mijn dank.
Kan nu rustig op stok!

bananacreek

Citaat van: peldoman op dinsdag  3 december 2013, 13:20:54
  op deze site       http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/wonen_buitenland/

  De SVB mag niet altijd het volledige bedrag aan AOW-pensioen uitbetalen, als u langere tijd buiten Nederland gaat wonen.

Het is geenszins mijn bedoeling onrust in het kippenhok te veroorzaken, maar de Nederlandse vos kan sluw en gemeen zijn.
En aangezien ik ook in dat kippenhok zit zou ik erg graag het juiste antwoord willen hebben.

Ik denk bananacreek dat je dat antwoord bij deze nu gegeven hebt, waarvoor mijn dank.
Kan nu rustig op stok!

Ja maar hier staat omschreven: Gaat u buiten Nederland wonen of werken voordat u uw AOW-leeftijd heeft?

Elk jaar dat je in Nederland woont/of werkt bouw je 2% van de AOW pensioen op.

Dus als je vroegtijdig voordat je 65 wordt in het buitenland gaat wonen dan verlies je 2% per jaar.
Dus iemand die tien jaar in het buitenland heeft gewoond wordt met 10 x 2% = 20% gekort van zijn AOW later.




bananacreek

CitaatDien aangaande is er dus niks nieuws onder de zon.
Men heeft dan overigens wel  eenmalig de gelegenheid om zich vrijwillig voor de aow door te verzekeren bij het SVB.
Maar dat is een dure oplossing.

Correct, maar ik kwam in 1989 in aanmerking om alsnog "verplicht verzekerd" te worden door een bepaalde overgangsregeling maar dan moesten wel de premies betaald worden vanaf de dag dat ik uit Nederland vertrok en ook dat eindigde in het jaar 2000... :negatief: :negatief:

Bij de aanvraag van mijn AOW moest ik dat wel even aantonen en gelukkig had ik al die papieren netjes bewaard..... :happy: :happy:

Ben de naam van de (overgangs) regeling vergeten en moet het nog ergens hebben liggen...maar heb een hangover nu na 11 SML gisteravond..........dus.....

[yt=640,505]222zd1LdOKE [/yt]


bananacreek

Citaat van: Amice op dinsdag  3 december 2013, 00:01:58
Citaat van: gosternokke op maandag  2 december 2013, 21:56:36
Zover ik weet is het woonlandbeginsel voor  AOW   ( nog ) Niet van toepassing.    Maar ja dat gaat er binnen een aantal jaren voor AOW ook wel aankomen vrees ik    :negatief:   Als je geluk heb ontspring je de dans Peldoman   :lachen:

En als je eenmaal het volle bedrag krijgt worden bestaande gevallen, veelal ongemoeid gelaten  :congratualtionsis0:

Ik heb zeker iets gemist dan  :confused2:
Waar geldt dat woonlandbeginsel dan nu al voor ?

In ieder geval voor AOW en WAO niet.
Vraag daarbij is hoe willen ze dat berekenen, want dan moeten ze wel alles meenemen aan kosten en voordelen.
Ik heb dan zo het grijze vermoeden dat ze er niet ver mee komen.
laten ze ook maar iets weg dan kun je er donder op zeggen dat daar bezwaar tegen gemaakt wordt.

Overigens voor diegene die een WAO hebben met cronische ziekte:
De extra toeslag voor chronische ziekten gold tot dusver enkel voor Nederlandse ingezetene maar dat is veranderd, men kan nu ook die toeslag in het buitenland krijgen met terugwerkende kracht. tot (ik meen 2004).
Ik weet echter niet of dit automatisch gebeurd of dat men er een verzoek voor in  moet dienen.

In ieder geval ligt er een rechtelijke uitspraak voor dienomtrent.

Ik kreeg vorige week tot mijn verbazing twee bedragen van 350 euro en een bedrag van 336 euros (WTCG vergoeding (Wet Tegemoetkoming Chronisch Zieken en Gehandicapten) omdat ik chronisch ziek ben...(geheel correct)........ :crazy: :crazy: :crazy:

Mijn belastingadviseur in Tilburg zei: De vergoeding is ONBELAST (dit zijn geen belaste inkomsten)... :thumb: :thumb:

Betreffende de terugwerkene kracht.......daar moet ik MEER van weten.... :applaus: :applaus:

peldoman

 :congratualtionsis0: Kunje toch weer een klein deurtje mee intrappen lijkt me!

gosternokke

Hoe kan dat nou weer dat jij dat krijgt Bananacreek ?  Nou ja  tis je gegund daar niet van van  :lachen: 

maar mijn oude moeder die kreeg het ook zo een vergeoding  voor chronisch zieken en toen zeg ze tegen mij hoe weten ze nou dat ik chronisch  ziek ben ?

Dus ik het bijgesloten foldertje gaan lezen , de zorgverzering bepaald aan de hand van de geconsumeerde medicijnen of iemeand chronisch ziek is.

  Maar ik neem toch aan dat U niet bij een   :nederlandsevlag: zorgverzekering zit  :weetikniet: