Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Met aow naar de Phils.

Gestart door peldoman, maandag 2 december 2013, 21:43:35

Vorige topic - Volgende topic

peldoman

Ik heb last van chronische politieke angsten.
Heb ik daar dan ook recht op?
Zo ja waar kan ik me melden?

Amice

Citaat van: bananacreek op dinsdag  3 december 2013, 14:12:49
Citaat van: Amice op dinsdag  3 december 2013, 00:01:58
Citaat van: gosternokke op maandag  2 december 2013, 21:56:36
Zover ik weet is het woonlandbeginsel voor  AOW   ( nog ) Niet van toepassing.    Maar ja dat gaat er binnen een aantal jaren voor AOW ook wel aankomen vrees ik    :negatief:   Als je geluk heb ontspring je de dans Peldoman   :lachen:

En als je eenmaal het volle bedrag krijgt worden bestaande gevallen, veelal ongemoeid gelaten  :congratualtionsis0:

Ik heb zeker iets gemist dan  :confused2:
Waar geldt dat woonlandbeginsel dan nu al voor ?

In ieder geval voor AOW en WAO niet.
Vraag daarbij is hoe willen ze dat berekenen, want dan moeten ze wel alles meenemen aan kosten en voordelen.
Ik heb dan zo het grijze vermoeden dat ze er niet ver mee komen.
laten ze ook maar iets weg dan kun je er donder op zeggen dat daar bezwaar tegen gemaakt wordt.

Overigens voor diegene die een WAO hebben met cronische ziekte:
De extra toeslag voor chronische ziekten gold tot dusver enkel voor Nederlandse ingezetene maar dat is veranderd, men kan nu ook die toeslag in het buitenland krijgen met terugwerkende kracht. tot (ik meen 2004).
Ik weet echter niet of dit automatisch gebeurd of dat men er een verzoek voor in  moet dienen.

In ieder geval ligt er een rechtelijke uitspraak voor dienomtrent.

Ik kreeg vorige week tot mijn verbazing twee bedragen van 350 euro en een bedrag van 336 euros (WTCG vergoeding (Wet Tegemoetkoming Chronisch Zieken en Gehandicapten) omdat ik chronisch ziek ben...(geheel correct)........ :crazy: :crazy: :crazy:

Mijn belastingadviseur in Tilburg zei: De vergoeding is ONBELAST (dit zijn geen belaste inkomsten)... :thumb: :thumb:

Betreffende de terugwerkene kracht.......daar moet ik MEER van weten.... :applaus: :applaus:

De bezwaarschriften daarover dateren alweer van 2011 i.v.m. een rechtzaak die UWV daarover heeft aangespannen en per saldo gewonnen heeft. De toeslagenwet is in 2004 in werking getreden(toen nog met uitzondering van export). Aldus zou je dan recht moeten hebben op terugwerkende kracht vanaf 2004, tenzij je pas later als chronisch ziek werd aangemerkt.

Het is niet enkel de ziektekostenverzekering maar ook de keuringsartsen van UWV die je als chronisch ziek aanmerken. Eenmaal in het bestand als zodanig aangemerkt zal dat zo blijven, tenzij er een onderzoek/keuring plaats vindt en het tegendeel bewijst.

Het kan dus maar zo zijn dat iemand al 15 jaar in de wao zit en van meet af aan als chronisch ziek te boek staat bij het UWV en nu dan derhalve recht heeft op die toeslag.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

bananacreek

Citaat van: Amice op dinsdag  3 december 2013, 17:53:45
Citaat van: bananacreek op dinsdag  3 december 2013, 14:12:49
Citaat van: Amice op dinsdag  3 december 2013, 00:01:58
Citaat van: gosternokke op maandag  2 december 2013, 21:56:36
Zover ik weet is het woonlandbeginsel voor  AOW   ( nog ) Niet van toepassing.    Maar ja dat gaat er binnen een aantal jaren voor AOW ook wel aankomen vrees ik    :negatief:   Als je geluk heb ontspring je de dans Peldoman   :lachen:

En als je eenmaal het volle bedrag krijgt worden bestaande gevallen, veelal ongemoeid gelaten  :congratualtionsis0:

Ik heb zeker iets gemist dan  :confused2:
Waar geldt dat woonlandbeginsel dan nu al voor ?

In ieder geval voor AOW en WAO niet.
Vraag daarbij is hoe willen ze dat berekenen, want dan moeten ze wel alles meenemen aan kosten en voordelen.
Ik heb dan zo het grijze vermoeden dat ze er niet ver mee komen.
laten ze ook maar iets weg dan kun je er donder op zeggen dat daar bezwaar tegen gemaakt wordt.

Overigens voor diegene die een WAO hebben met cronische ziekte:
De extra toeslag voor chronische ziekten gold tot dusver enkel voor Nederlandse ingezetene maar dat is veranderd, men kan nu ook die toeslag in het buitenland krijgen met terugwerkende kracht. tot (ik meen 2004).
Ik weet echter niet of dit automatisch gebeurd of dat men er een verzoek voor in  moet dienen.

In ieder geval ligt er een rechtelijke uitspraak voor dienomtrent.

Ik kreeg vorige week tot mijn verbazing twee bedragen van 350 euro en een bedrag van 336 euros (WTCG vergoeding (Wet Tegemoetkoming Chronisch Zieken en Gehandicapten) omdat ik chronisch ziek ben...(geheel correct)........ :crazy: :crazy: :crazy:

Mijn belastingadviseur in Tilburg zei: De vergoeding is ONBELAST (dit zijn geen belaste inkomsten)... :thumb: :thumb:

Betreffende de terugwerkene kracht.......daar moet ik MEER van weten.... :applaus: :applaus:

De bezwaarschriften daarover dateren alweer van 2011 i.v.m. een rechtzaak die UWV daarover heeft aangespannen en per saldo gewonnen heeft. De toeslagenwet is in 2004 in werking getreden(toen nog met uitzondering van export). Aldus zou je dan recht moeten hebben op terugwerkende kracht vanaf 2004, tenzij je pas later als chronisch ziek werd aangemerkt.

Het is niet enkel de ziektekostenverzekering maar ook de keuringsartsen van UWV die je als chronisch ziek aanmerken. Eenmaal in het bestand als zodanig aangemerkt zal dat zo blijven, tenzij er een onderzoek/keuring plaats vindt en het tegendeel bewijst.

Het kan dus maar zo zijn dat iemand al 15 jaar in de wao zit en van meet af aan als chronisch ziek te boek staat bij het UWV en nu dan derhalve recht heeft op die toeslag.

Ik werd al in 1977 als chronisch ziek aangemerkt en in de ziektewet en daarna WAO "getrapt" omdat de keuringsartsen van het GAK en de bedrijven destijds een soort overeenkomst hadden.

In het jaar 1999 moest ik een herkeuring in Makati en Dumaguete ondergaan en het GAK vertrouwde de zaak niet en liet me in het jaar 2000 op kosten van het GAK naar Nederland komen en ik kon in een hotel wonen in Amsterdam en heb alles kunnen declareren............ :happy: :happy: :happy:

De betreffende orthopead en een paar andere artsen vonden dat ik nog wel wat licht werk kon doen......... :negatief: :negatief:

De assistent van de orthopead zei: "Meneertje u gaat later nog wel meer last van de arthritis krijgen" en ik zei:" Bossing, mijn linkervuist is nog zo snel dat je hem nooit zal zien aankomen op je grote neus als ik dat nu zou willen".. :jajaja: :jajaja: :lachen:

De psychiater zei evenwel het navolgende:" U mag niet meer werken, u bent een gevaar voor de maatschappij"
Ik zei met een traan in de ogen:"Maar ik kan toch nog typewerk doen?, ik kan redelijk met twee vingers typen"
Hij antwoordde een beetje verbolgen: " Nee, toch maar niet hoor, blijft u maar lekker op de Filipijnen, wij hebben u hier niet meer nodig"........... :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:

Toen ik buiten kwam ging ik gelijk feest vieren............. :shots: :shots: :shots: :fles: :fles: :handenwrijven: :handenwrijven: :handenwrijven:




Adriaan

Ja ik krijg ook maar een schijntje van de AOW uitbetaald omdat ik vroeg uit Nederland vertrokken ben. Voor de in Nieuw Guinea doorgebrachte jaren (in overheidsdienst daar) wordt niets uitbetaald - hoewel Nieuw Guinea toen nog grondwettelijk deel van het Koninkrijk der Nederlanden was. Rechten golden alleen voor het "Rijk binnen Europa".

Sterker nog: men wilde aanvankelijk ook niets uitbetalen voor de jaren in Nederland doorgebracht i.v.m. een studieopdracht van het Gouvernement van Nederlands Nieuw Guinea. Aangevoerde reden: U bereidde zich toen voor op een positie in het "buitenland".

Ik had echter over vele jaren een brief van het toenmalige Ministerie van Zaken Overzee bewaard waarin duidelijk werd gesteld dat er voor mij en collega's in een soortgelijke positie door het Ministerie AOW-premie zou worden betaald. Toen ik de SVB die toestuurde veranderde men van mening. Wat me het meeste verbaasde was dat ze dit gegeven niet zelf konden (of wilden) ophoesten. Ik kan dus alleen maar de waarschuwing van Creek benadrukken: bewaar ALLES  wat evt. relevant zou kunnen zijn want je kunt er niet op vertrouwen dat de SVB alles voor je gaat natrekken.

Ja, als ik van die AOW afhankelijk was zou ik in het lokale plantsoen een rustige plek uit moeten zoeken om me te verhangen.

Amice

CitaatJa ik krijg ook maar een schijntje van de AOW uitbetaald omdat ik vroeg uit Nederland vertrokken ben. Voor de in Nieuw Guinea doorgebrachte jaren (in overheidsdienst daar) wordt niets uitbetaald - hoewel Nieuw Guinea toen nog grondwettelijk deel van het Koninkrijk der Nederlanden was. Rechten golden alleen voor het "Rijk binnen Europa".

Lijkt mij geen zuivere koffie Adriaan.
Tenzij daar destijds al compensatie in welke vorm dan ook voor is gegeven.

Maar ik mag hopelijk aannemen dat je het bij de kreet "rechten gelden enkel voor het Rijk binnen Europa" niet hebt laten zitten.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Adriaan

Een collega van mij stapte er mee naar de rechter maar werd in het ongelijk gesteld. Ik denk dat men die bepaling had om ook nog niet aan Surinamers en Antillianen die op hun geboortegrond bleven AOW te moeten betalen. En passant werden ook wij daarbij het kind van de rekening.

bananacreek

Citaat van: Adriaan op woensdag  4 december 2013, 22:33:33
Ja ik krijg ook maar een schijntje van de AOW uitbetaald omdat ik vroeg uit Nederland vertrokken ben. Voor de in Nieuw Guinea doorgebrachte jaren (in overheidsdienst daar) wordt niets uitbetaald - hoewel Nieuw Guinea toen nog grondwettelijk deel van het Koninkrijk der Nederlanden was. Rechten golden alleen voor het "Rijk binnen Europa".

Sterker nog: men wilde aanvankelijk ook niets uitbetalen voor de jaren in Nederland doorgebracht i.v.m. een studieopdracht van het Gouvernement van Nederlands Nieuw Guinea. Aangevoerde reden: U bereidde zich toen voor op een positie in het "buitenland".

Ik had echter over vele jaren een brief van het toenmalige Ministerie van Zaken Overzee bewaard waarin duidelijk werd gesteld dat er voor mij en collega's in een soortgelijke positie door het Ministerie AOW-premie zou worden betaald. Toen ik de SVB die toestuurde veranderde men van mening. Wat me het meeste verbaasde was dat ze dit gegeven niet zelf konden (of wilden) ophoesten. Ik kan dus alleen maar de waarschuwing van Creek benadrukken: bewaar ALLES  wat evt. relevant zou kunnen zijn want je kunt er niet op vertrouwen dat de SVB alles voor je gaat natrekken.

Ja, als ik van die AOW afhankelijk was zou ik in het lokale plantsoen een rustige plek uit moeten zoeken om me te verhangen.

Er staat ergens bij de SVB aangegeven dat in geval van twijfel de belanghebbende met eventuele bewijsvoering zal moeten kunnen aantonen dat hij recht zou hebben op hetgeen hij/zij beweert.

Ik heb zelfs hier het rapport van de eerste klas lagere school in de kast liggen......... :lachen: :lachen: :happy:


Amice

In  :nederlandsevlag: krijg je steeds meer te maken  met doorprocederen vaak tot aan het EU hof en volgen kanton en arrondissement rechtbanken de politieke (snel) opgemaakte regels.

Maar goed in het geval van Adriaan is het even koffiedik kijken want het dossier is mij onbekend en kan het zijn dat er ook geen AOW is afgedragen ondanks dat hij voor de overheid in het buitenland was gedetacheerd.
Expat contracten zijn doorgaans een bron van ellende voor de expats zelf, waarin juist dat soort zaken geregeld dienen te zijn.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

louis


peldoman

Dat betekend bv, als ik bv in mei 2015 als alleenstaande naar de Phils zou willen gaan wonen ,ik
nog maar iets van â,¬850,00 netto  + eventueel pensioen zal ontvangen.

Zou ik daar gaan trouwen of samen wonen met een jongere vrouw dan nog maar â,¬750,00 netto + pensioen als er dat dan nog is.

Vraagje, bestaat de Dior pil nog, en zo ja waar zijn die te verkrijgen? :negatief: