Hoe zit dat nu met eigendom in de Filipijnen voor 'foreigners'?

Gestart door polowonder, zondag 28 december 2014, 13:37:51

Vorige topic - Volgende topic

bananacreek

Citaat van: polowonder op woensdag 25 februari 2015, 09:24:51
Wat ik mij begin af te vragen: 'wat als je als Europeaan de Filipijnse nationaliteit (dual citizenship, of hoe noemt dat?) aanneemt?
Dan ben je toch een Filipino (of is dat dan ook maar half?)

Geen probleem en da hebben er een aantal gedaan.....in het verleden.....(geen  :nederlandsevlag: of  :belgiesmiley:)

Maar als Nederlander bijvoorbeeld verlies je (nu) wel de Nederlandse nationaliteit en alles wat daar bij hoort als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt....met  :belgiesmiley: ......... :weetikniet: :weetikniet:


opinie

Citaat van: polowonder op woensdag 25 februari 2015, 09:55:33
Citaat van: Amice op woensdag 25 februari 2015, 09:31:03
Citaat van: polowonder op woensdag 25 februari 2015, 09:24:51
Wat ik mij begin af te vragen: 'wat als je als Europeaan de Filipijnse nationaliteit (dual citizenship, of hoe noemt dat?) aanneemt?
Dan ben je toch een Filipino (of is dat dan ook maar half?)
Belgie accepteert die dual citizen niet.
Bezint eer gij begint dus.
Als ik u goed begrijp, wordt het wel aanvaard door een vreemdeling (een Filipina in ons geval), maar niet voor een Belg? Bizar op zijn minst (maar dat zijn we hier ook een beetje gewoon toch he?)

Dubbele nationaliteit was toch toegelaten in  :belgiesmiley: nu?

Maakt eigenlijk niet uit!

Het probleem is aan de  :smiley-philippines: kant.  :jajaja: De regel is dat een geboren  :smiley-philippines: een andere nationaliteit kan verkrijgen in combinatie met het verlies van de  :smiley-philippines: nationaliteit. Achteraf kan simpelweg de  :smiley-philippines: nationaliteit heraangevraagd worden.

Vreemdelingen moeten aan harde eisen voldoen en de oude nationaliteit afzweren. Dan nog zijn de goedkeuringen op één hand te tellen.
De  :belgiesmiley: ambassade heeft vroeger eens gemeld dat verzaking aan de  :belgiesmiley: nationaliteit niet doorgestuurd werd omdat het voor  :belgiesmiley: niet moest.  :floet:

Maar je moet minstens 5 à 10 jaar er wonen.
Heel braaf zijn.
Bij voorkeur eigendom hebben :confused2:
Geen ziektes dragen
Niet gek zijn  :crazy:
Engels of Spaans kennen
Tagalog, Cebuano of een andere grotere taalgroep kennen

Als dat de voorwaarden zijn, kun je dus in geval van nood niet terug.
Dan zou je vrouw naar  :eu: kunnen en jou als buitenlandse partner kunnen binnenhalen. Maybe...

Conclusie:  :run:
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

bananacreek


titorobert

Alles wat je (niet) wilt weten wat betreft immobilien of ander onroerend goed in de  :smiley-philippines:

Download via amazon: http://www.amazon.com/Philippines-Property-Primer-StreetWise-Book-ebook/dp/B003XKNDPI

of via; http://www.smashwords.com/books/view/83523

Wij hebben dit boek volledig uitgepluisd in 2009 vóórdat mijn vrouw de deed of absolute sale tekende.
Tot op vandaag geen spijt van de investering in het huis én het boek. Die paar â,¬ zijn een lachertje!!!!

Bjorn

Wij hebben net grond gekocht in Cavite. Wij betekend mn vrouw heeft de grond en ik betaal... Ook ik heb die conjegunal (of zoiets) waiver moeten tekenen voordat the verkoop rond was. Hier kun je weinig tot niets aan doen. Ik heb deze waiver getekend toen ik aan boord was van het schip, met een scan was alles geregeld, dus kun je je afvragen hoe rechtsgeldig dit is. Voor mij maakt het weinig uit, alles gaat toch naar de kids en dat is ook de bedoeling.
Nu zit ik in de gelukkige situatie dat de baas naar mn NL rekening betaald, maar ik ben wel uitgeschreven en dus niet belastingplichtig, en ik dus in cntrol ben over de pesos, en ik heb ook geen intentie om dat te veranderen zolang dit werkt.
Het punt wat ik wil zeggen is, schijnbaar kan mijn vrouw deze grond niet verkopen zonder mijn toestemming, op gronde van dat we getrouwd zijn. Ook al zie ik er niets van terug als ze verkoopt, ik zou het dan toch tegen kunnen houden als ik denk dat het niet zo'n best idee is...

Iemand ervaring hiermee?

Pinocchio

Wellicht is dit niet de meest geschikte plaats om correcte informatie over dit onderwerp te krijgen.
Je kan je werwachten aan de gekste antwoorden.

Meer informatie:

http://real-estate-guide.philsite.net/info.htm

bananacreek

Die verklaring (affidavit) dat het geld voor de aankoop van de grond uit het persoonlijke budget van de  :smiley-philippines: vrouw komt hoeft in principe niet meer geleverd worden om dat in de constitution van 1987 al duidelijk is omschreven dat een alien GEEN land op zijn naam kan registreren tenzij enkele bepaalde gevallen zoals wanneer de  :smiley-philippines: sterft..terwijl ze met die alien getrouwd is maar ook dan zxijn er problemen als er nog kinderen van die vrouw zijn..(bijvoorbeeld)

In de Torrens title staat de naam van de  :smiley-philippines: vrouw........MARRIED to WILLEM KLOOTZAK.....DUTCH NATIONAL...(voorbeeld)...en dat is alleen maar om de burgelijke stand van de vrouw aan te geven.

De alien kan geen enkele rechten aan die title ontlenen en de  :smiley-philippines: vrouw kan dat land OP ELK GEGEVEN MOMENT ZONDER TOESTEMMING VAN DIE ALIEN VERKOPEN OMDAT HET LAND GEEN CONJUGAL PROPERTY IS MAAR EEN EXCLUSIVE PROPERTY VAN DIE  :smiley-philippines: VROUW......

Als je het dan toch wilt kopen op haar naam...LEASE het voor 25 jaar met een option voor een extra 25 jaar.

Gebouwen (huis etc) kunnnen wel op naam van de alien worden gerigistreerd bij de betreffende Assessors Office....

Dit heeft allemaal NIETS te maken met condominiums want daat is een speciale regeling voor......

Zie ook hier

http://www.filippijnen.org/index.php/topic,14866.0.html

yepyep

Bananacreek heeft het juist.

Wij hebben onlangs ook een huis gekocht en ik moest ook een Affidavit of waiver by foreign husband tekenen. Dit is voor de Registry of Deeds, die de titel verzorgen.
Het huis staat nu op naam van mijn vrouw, married to me.

Heel irritant allemaal en blijkbaar volgens de onderstaande tekst achterhaald. Toch zijn er Registry of Deeds die nog steeds met de waiver werken.

Feit is dat je nooit voor de volle 100% eigenaar kunt worden van een huis met lot. Blijkbaar zijn er wel constructies zoals een corporatie opzetten, waar je 40% eigenaar kunt worden (van het huis?), maar de grond daar kun je in principe naar fluiten. En wat is een huis alleen waard als het op grond staat van je vrouw?

Het huis met lot kan alleen op jouw conto komen, als je vrouw overlijdt oid.

======================================================================================================


BUYER & SELLER RESOURCES
AFFIDAVIT OF WAIVER BY FOREIGN HUSBAND

In the past, it has been an accepted practice that before a Filipina wife married to alien husband registers a real property under her name, the Register of Deeds, as a matter of pre- requisite, requires that an affidavit of waiver of rights executed by the foreigner spouse must also be presented (LRA Consulta No. 2738, June 23, 2000).

However, in subsequent Consulta Nos. 3543 and 3554 dated March 12, 2003, the LRA Administrator has ruled that the requirement of such affidavit of waiver of rights is a mere surplusage as it serves no useful purpose, other than being void.

http://www.makaticondo.net/Buyers_Resources/page_2002146.html

Pinocchio

Citaat van: Bjorn op maandag 30 november 2015, 04:44:37
Ik heb deze waiver getekend toen ik aan boord was van het schip, met een scan was alles geregeld, dus kun je je afvragen hoe rechtsgeldig dit is.

Zelfs de koper hoeft niet eens aanwezig te zijn in de Filippijnen om eigendom te kopen.

bananacreek

Zelfs als de Torrens title op naam van een :smiley-philippines: vrouw staat en ze is getrouwd met een  :smiley-philippines: dan kan die echtgenoot alleen maar later verhaal halen bij de rechtbank voor zijn conjugal aandeel maar de vrouw kan het land dan ook op elk moment verkopen zolang de third party (koper) daar intrapt...en dat komt regelmatig voor ....