Tien dingen die een Nederlander opvallen na één maand België

Gestart door Pinocchio, dinsdag 21 juli 2015, 18:50:37

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio


Fail_over

Ik woon nu zo'n 4 jaar in  :belgiesmiley: en heb daar als geboren en getogen Brabander, op zo'n 30 km van de  :belgiesmiley: dan ook mijn mening over.
Ik had nooit verwacht dat het in die 30 zo'n groot verschil zou zijn. Hoewel er tussen Eindhoven, Tilburg en Helmond dat wel is.

Onderaan de pagina de opsomming zodat je makkelijker kunt reageren.


Mij 10 reactie's

1.      Belgen houden meer van eten
Als Brabander hou ik ook van eten, maar ik heb het idee dat Belgen er idd meer werk van maken.

2.      Belgen houden meer van drinken
Ja, klopt.

3.      Maar Belgen houden minder van het koningshuis
Klopt ook

4.      Belgen rijden auto
Belgen rijden diesel, BMW, Mercedes en Audi. Alles daaronder in minderwaardig.
Komt ook omdat de aanschaf en de wegenbelasting en natuurlijk de brandstof goedkoper is.


5.      In België komt er soms een bus. Soms ook niet
Ik ben nog nooit in  :belgiesmiley: met het OV geweest. Mede rede denk ik.

6.      Er wordt hard gewerkt in België
Klopt, maar alleen als het men uitkomt. Bedrijven en winkels zijn laat open, knallen met de lunch alles potdicht en sluiten vroeg.
Met mondjesmaat merk je dat sommige winkels hun opeingstijden aan gaan passen omdat er concurentie uit  :nederlandsevlag: komt.
Ook een openingtijd op zondag is nog steeds taboe.


7.      Een tas is een kopje
Tja,
De prijs aan â,¬10,- ipv een prijs van â,¬10,-
Auto verdeler/autodealer

Belgische taal zit zowiso raar in elkaar. Soms verafschuwen ze een engelse uitspraak, maar in het onderwijs is het wel Bachelor  :ikkeniebegrijp:

Een remark is een aanhanger
luster een hanglamp
enz enz. tis gewoon een kwestie van nadenken, maar wennen zal het nooit denk ik.

Zeker niet als mijn kids thuis komen en dat ze van hun lerares op "hun poep" moesten zitten in de klas.
Gadverdamme denk ik dan. Maar ja. Poep is bips.  :floet:


8.      De solden zijn de hemel
Ga op een zaterdag naar Eindhoven de Premark en de helft spreekt belgisch  :jajaja:

9.      In België betaal je flink voor internet
Onzin. Met een beetje uitzoeken Highspeed internet zonder data limit, HD digitale TV, met opnemen, internet telefonie, waar mee 2x per maand een uur naar de  :smiley-philippines: wordt gebeld voor plus minus â,¬ 74,- vind ik niet duur.

10.      Belgen schreeuwen niet
Dat is wel een punt van aandacht. En dat is niet alleen mijn mening, dat hoor ik van iedereen, ook van de belgen zelf.
Belgen zijn ingetogen, laten niet het achterste van hun tong zien. Dit resulteert echter ook dat men vaak Ja zegt, en Neen doet, of andersom.
Dat men niet echt zegt waar het op staat, waar wij  :nederlandsevlag: bekend om staan, en wat in zaken doen eigenlijk o zo belangrijk is.

Ik heb hier in  :belgiesmiley: dan ook al (heel) veel  :nederlandsevlag: ondernemers gesproken die niet graag zaken doen met  :belgiesmiley: .
Denk dat dat een kwestie van goede afspraken maken is.  :weetikniet:








1.      Belgen houden meer van eten

2.      Belgen houden meer van drinken

3.      Maar Belgen houden minder van het koningshuis

4.      Belgen rijden auto

5.      In België komt er soms een bus. Soms ook niet

6.      Er wordt hard gewerkt in België

7.      Een tas is een kopje

8.      De solden zijn de hemel

9.      In België betaal je flink voor internet

10.      Belgen schreeuwen niet
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Luc

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Tank

In Belgie moet je gewoon fonetisch praten, dit is het grootste verschil in taalgebruik met Nederland.

Ronny55

Allee, dat moet hard zijn om als  :nederlandsevlag: toe te moeten geven dat het in  :belgiesmiley: beter toeven is  :lachen: :lachen: . Maar aan de andere kant is het in  :nederlandsevlag: idd beterkoop winkelen en aangenamer vind ik . De ziekenzorg is blijkbaar ook beter, de grenshospitalen liggen vol met Nederlanders... In het ZOL in Genk wordt er een "Quota" gehanteerd zodat er nog plaats is voor de Belgische patienten..... Maarja , in de grond zijn Nederlanders goed te pruimen , alleen de kunst is ze ...............
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

jiggy

Citaat van: Tank op dinsdag 21 juli 2015, 22:02:04
In Belgie moet je gewoon fonetisch praten, dit is het grootste verschil in taalgebruik met Nederland.

Fonetisch praten...? Dat kende ik nog niet. Net omdat ik Belg ben wellicht?  :biggrinn:

Dit lijkt me trouwens een pleonasme : praten doen we immers allen via onze stem, geluid ( phone, φόνε ).

Fonetisch spellen heb ik wel al van gehoord.  :biggrinn:

@ Fail_Over : ja wij spreken in onze dialecten inderdaad over een remorque ( geen remark), net als wij hier veel woorden uit het Frans zijn blijven gebruiken in dialectspraak ( surtout, pertans = pourtant , camion, vise-platinees, bougie, toil cirée, ...) maar daar stappen we bij A.N. wel van af.

In Nederland daarentegen is het algemeen gangbaar om over "portemonee" te praten, net als men overal SVP aanrteft terwijl men AUB bedoelt. Ook "punnaise" verkiezen jullie boven duimspijker, dacht ik?
En het meest rare woord van Franse oorsprong bij de noorderburen vind ik toch wel "De Koninklijke Marechaussee" wat bij ons de Rijkswacht was, nu de Federale Politie.

Luc

Citaat van: jiggy op woensdag 22 juli 2015, 00:18:08
Citaat van: Tank op dinsdag 21 juli 2015, 22:02:04
In Belgie moet je gewoon fonetisch praten, dit is het grootste verschil in taalgebruik met Nederland.

Fonetisch praten...? Dat kende ik nog niet. Net omdat ik Belg ben wellicht?  :biggrinn:

Dit lijkt me trouwens een pleonasme : praten doen we immers allen via onze stem, geluid ( phone, φόνε ).

Fonetisch spellen heb ik wel al van gehoord.  :biggrinn:

@ Fail_Over : ja wij spreken in onze dialecten inderdaad over een remorque ( geen remark), net als wij hier veel woorden uit het Frans zijn blijven gebruiken in dialectspraak ( surtout, pertans = pourtant , camion, vise-platinees, bougie, toil cirée, ...) maar daar stappen we bij A.N. wel van af.

In Nederland daarentegen is het algemeen gangbaar om over "portemonee" te praten, net als men overal SVP aanrteft terwijl men AUB bedoelt. Ook "punnaise" verkiezen jullie boven duimspijker, dacht ik?
En het meest rare woord van Franse oorsprong bij de noorderburen vind ik toch wel "De Koninklijke Marechaussee" wat bij ons de Rijkswacht was, nu de Federale Politie.

met frans hebben ze wat die Nederlanders  :jajaja:

vitrages ipv gordijnen
jus d'orange ipv appelsiensap
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Amice

Citaat van: Luc op woensdag 22 juli 2015, 00:29:48
Citaat van: jiggy op woensdag 22 juli 2015, 00:18:08
Citaat van: Tank op dinsdag 21 juli 2015, 22:02:04
In Belgie moet je gewoon fonetisch praten, dit is het grootste verschil in taalgebruik met Nederland.

Fonetisch praten...? Dat kende ik nog niet. Net omdat ik Belg ben wellicht?  :biggrinn:

Dit lijkt me trouwens een pleonasme : praten doen we immers allen via onze stem, geluid ( phone, φόνε ).

Fonetisch spellen heb ik wel al van gehoord.  :biggrinn:

@ Fail_Over : ja wij spreken in onze dialecten inderdaad over een remorque ( geen remark), net als wij hier veel woorden uit het Frans zijn blijven gebruiken in dialectspraak ( surtout, pertans = pourtant , camion, vise-platinees, bougie, toil cirée, ...) maar daar stappen we bij A.N. wel van af.

In Nederland daarentegen is het algemeen gangbaar om over "portemonee" te praten, net als men overal SVP aanrteft terwijl men AUB bedoelt. Ook "punnaise" verkiezen jullie boven duimspijker, dacht ik?
En het meest rare woord van Franse oorsprong bij de noorderburen vind ik toch wel "De Koninklijke Marechaussee" wat bij ons de Rijkswacht was, nu de Federale Politie.

met frans hebben ze wat die Nederlanders  :jajaja:

vitrages ipv gordijnen
jus d'orange ipv appelsiensap

Ho even. Er zit verschil tussen vitrages en gordijnen in nederland
En dan is het altijd nog Sinaasappelsap, tenzij je het merk appelsientje bedoelt.

Een duimspijker is een spijker van een duim lang, duim is ook een (oude) lengtemaat.

Marchaussee had allang rijkswacht mogen heten en wat mij betreft zou de nederlandse taal idd wel eens opgeschoont mogen worden van het frans.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Ronny55

Citaat van: Amice op woensdag 22 juli 2015, 00:39:49



Ho even. Er zit verschil tussen vitrages en gordijnen in nederland


met "Vitrage" zijn wel degelijk gordijnen, doorschijnend of doorzichtig . De andere noemen wij "overgordijnen", de ondoorzichtige
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Rich

Rich de Nederbelg.