Tien dingen die een Nederlander opvallen na één maand België

Gestart door Pinocchio, dinsdag 21 juli 2015, 18:50:37

Vorige topic - Volgende topic

Donnie

Citaat van: Rich op donderdag 23 juli 2015, 09:34:42
Citaat van: Donnie op donderdag 23 juli 2015, 07:50:38
Citaat van: share op donderdag 23 juli 2015, 06:53:19
Citaat van: Fail_over op dinsdag 21 juli 2015, 19:37:12

(...)
10.      Belgen schreeuwen niet
Dat is wel een punt van aandacht. En dat is niet alleen mijn mening, dat hoor ik van iedereen, ook van de belgen zelf.
Belgen zijn ingetogen, laten niet het achterste van hun tong zien. Dit resulteert echter ook dat men vaak Ja zegt, en Neen doet, of andersom.
Dat men niet echt zegt waar het op staat, waar wij  :nederlandsevlag: bekend om staan, en wat in zaken doen eigenlijk o zo belangrijk is.

Ik heb hier in  :belgiesmiley: dan ook al (heel) veel  :nederlandsevlag: ondernemers gesproken die niet graag zaken doen met  :belgiesmiley: .
Denk dat dat een kwestie van goede afspraken maken is.  :weetikniet:[/color]
(...)


Schreeuwen (de stem verheffen) tijdens een gesprek is voor mij als  :belgiesmiley: erg onbeleefd, ja zeggen en nee doen, dat gebeurt bij mij nooit, maar enig begrip tonen voor het standpunt van de tegenpartij doe ik wel, en ik zal dan ook niet onmiddelijk zeggen waar het voor mij op staat, ik zal er liever eerst eens over slapen, en maak dan later mijn standpunt wel duidelijk. Anders doen komt in  :belgiesmiley: als arrogant over.

Het is in zaken inderdaad belangrijk te zeggen waar het op staat, maar dat kan ook op een beleefde manier, en het hoeft niet direct. Gisteren zei er nog iemand tegen mij dat er in  :belgiesmiley: geen managers zijn omdat men niet direct genoeg is, net zoals mannen ook niet to the point zijn. De combinatie Belgische man zou dan helemaal een ramp zijn. Dat is natuurlijk klinkklare onzin, het is net door overleg dat men goed zaken kan doen, niet door zoals een arrogante Hollander zijn wil op te dringen.
Mee eens, behalve dan dat Nederlanders luidruchtig zouden zijn en een grote bek. Grappig genoeg zeggen we dat in Nederland over de Duitsers dat deze luidruchtig zijn en je ze al van verre op terrasje kunt spotten. Ook onzin natuurlijk, je treft soms gewoon arrigant luid volk en die kunnen uit elk land komen zo ook NL, D, VK, B etc. Ondertussen doen de Russen een aardige gooi om dat stereotype te claimen.

Op het gebied van goede en duidelijke afspraken kan je beter zaken doen met een Nederlander, want die zijn veel meer to the point en professioneler. Is gewoon een feit  :jajaja:

Anderzijds zijn Nederlanders (vooral als ze in het buitenland zijn) erg uitgelaten en aanwezig en hebben een grote bek en je hoort ze van in de verte aankomen, maar gelukkig zijn ze niet allemaal zo  :lachen:
En wat zijn de Duitsers dan?  Niet luidruchtig en met gesnauw maar wat anders?

Cosyns Guy

Citaat van: Donnie op donderdag 23 juli 2015, 17:47:02
Citaat van: Rich op donderdag 23 juli 2015, 09:34:42
Citaat van: Donnie op donderdag 23 juli 2015, 07:50:38
Citaat van: share op donderdag 23 juli 2015, 06:53:19
Citaat van: Fail_over op dinsdag 21 juli 2015, 19:37:12

(...)
10.      Belgen schreeuwen niet
Dat is wel een punt van aandacht. En dat is niet alleen mijn mening, dat hoor ik van iedereen, ook van de belgen zelf.
Belgen zijn ingetogen, laten niet het achterste van hun tong zien. Dit resulteert echter ook dat men vaak Ja zegt, en Neen doet, of andersom.
Dat men niet echt zegt waar het op staat, waar wij  :nederlandsevlag: bekend om staan, en wat in zaken doen eigenlijk o zo belangrijk is.

Ik heb hier in  :belgiesmiley: dan ook al (heel) veel  :nederlandsevlag: ondernemers gesproken die niet graag zaken doen met  :belgiesmiley: .
Denk dat dat een kwestie van goede afspraken maken is.  :weetikniet:[/color]
(...)


Schreeuwen (de stem verheffen) tijdens een gesprek is voor mij als  :belgiesmiley: erg onbeleefd, ja zeggen en nee doen, dat gebeurt bij mij nooit, maar enig begrip tonen voor het standpunt van de tegenpartij doe ik wel, en ik zal dan ook niet onmiddelijk zeggen waar het voor mij op staat, ik zal er liever eerst eens over slapen, en maak dan later mijn standpunt wel duidelijk. Anders doen komt in  :belgiesmiley: als arrogant over.

Het is in zaken inderdaad belangrijk te zeggen waar het op staat, maar dat kan ook op een beleefde manier, en het hoeft niet direct. Gisteren zei er nog iemand tegen mij dat er in  :belgiesmiley: geen managers zijn omdat men niet direct genoeg is, net zoals mannen ook niet to the point zijn. De combinatie Belgische man zou dan helemaal een ramp zijn. Dat is natuurlijk klinkklare onzin, het is net door overleg dat men goed zaken kan doen, niet door zoals een arrogante Hollander zijn wil op te dringen.
Mee eens, behalve dan dat Nederlanders luidruchtig zouden zijn en een grote bek. Grappig genoeg zeggen we dat in Nederland over de Duitsers dat deze luidruchtig zijn en je ze al van verre op terrasje kunt spotten. Ook onzin natuurlijk, je treft soms gewoon arrigant luid volk en die kunnen uit elk land komen zo ook NL, D, VK, B etc. Ondertussen doen de Russen een aardige gooi om dat stereotype te claimen.

Op het gebied van goede en duidelijke afspraken kan je beter zaken doen met een Nederlander, want die zijn veel meer to the point en professioneler. Is gewoon een feit  :jajaja:

Anderzijds zijn Nederlanders (vooral als ze in het buitenland zijn) erg uitgelaten en aanwezig en hebben een grote bek en je hoort ze van in de verte aankomen, maar gelukkig zijn ze niet allemaal zo  :lachen:
En wat zijn de Duitsers dan?  Niet luidruchtig en met gesnauw maar wat anders?
Kan daar ook over meespreken.Los elke week in de Ford in Duitsland...denk dat de helft die daar werkt tegen zijn goesting leeft en werkt.
Alhoewel er best ook wat aardige mensen rondlopen daar in Duitsland...probleem is ze te vinden... :lachen:  :lachen: .
En als vrachtwagen bestuurder heb je het helemaal vlaggen daar,denk dat er een collectieve haat bestaat tegen hun.
Zijn er als de kippen bij om direct de politie te bellen als je op de snelweg bent en hun zogezegd belemmerd of wat dan ook.
Idioten bellen dan nog meestal zonder handsfree ook...dus wie is de idioot dan,wij of zij.

Fail_over

Citaat van: Luke op donderdag 23 juli 2015, 13:33:26
OK we zullen het veranderen in derrière.
Want ollanders vinden POEP niet schoon....  :daag:

Toen we 2 jaar geleden in het ziekenhuis de uitleg kregen van de eerste echo van onze zoon sloeg de schrik me om het hart toen de dokter op kalme toon zei:

"Hier ziet u het hartje, de ruggewervel en daar de poep."

Ik dacht meteen:" Shit! Hij heeft in het vruchtwater gescheten!".  :crazy:  :floet:  :happy2:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Fail_over

Citaat van: boldy op donderdag 23 juli 2015, 14:05:58
Ik denk dat je in de war bent met luctor et emergo Mr Kloot ( ik worstel en kom boven)

Idd " e luctor et emergo" is de slagzin van de provincie Zeeland. (NL)
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Rich

Citaat van: Fail_over op donderdag 23 juli 2015, 19:07:10
Citaat van: Luke op donderdag 23 juli 2015, 13:33:26
OK we zullen het veranderen in derrière.
Want ollanders vinden POEP niet schoon....  :daag:

Toen we 2 jaar geleden in het ziekenhuis de uitleg kregen van de eerste echo van onze zoon sloeg de schrik me om het hart toen de dokter op kalme toon zei:

"Hier ziet u het hartje, de ruggewervel en daar de poep."

Ik dacht meteen:" Shit! Hij heeft in het vruchtwater gescheten!".  :crazy:  :floet:  :happy2:

:thumb:  :lachen: :lachen:
Rich de Nederbelg.

Cosyns Guy

Citaat van: Rich op donderdag 23 juli 2015, 11:40:02
Citaat van: Fail_over op dinsdag 21 juli 2015, 19:37:12


Zeker niet als mijn kids thuis komen en dat ze van hun lerares op "hun poep" moesten zitten in de klas.
Gadverdamme denk ik dan. Maar ja. Poep is bips.  :floet:[/color]


ja, kan er niks aan doen maar ik vind het ook verschrikkelijk stom klinken.


Gisteren weer eentje op zijn POEP gevallen  :lachen:

Beelden die niemand zag: hoe Contador op poep belandde, opstond en weer doorging

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1295/Tour-De-France/article/detail/2401683/2015/07/23/Beelden-die-niemand-zag-hoe-Contador-op-poep-viel-opstond-en-weer-doorging.dhtml
Snap niet waarom het stom zou moeten klinken.Is nochtans een woord dat in het Nederlandse woordenboek staat en met de betekenis van achterwerk,uitwerpselen.
En Fail,je denkt nog teveel  :nederlandsevlag:  :lachen:  :lachen:
Alhoewel het voor beiden, :belgiesmiley:  :nederlandsevlag: de verschillen in betekenis van een woord soms wel komisch overkomen als je een andere betekenis  van het woord gewoon bent.
Wat ik komisch vind,de  :nederlandsevlag: spreken zeven uit als zeuven,waar komt die rare uitspraak van zeven vraag ik mij af ?

Fail_over

Citaat van: Cosyns Guy op donderdag 23 juli 2015, 19:50:54
En Fail,je denkt nog teveel  :nederlandsevlag:  :lachen:  :lachen:

Tja, dat krijg je er na 48 jaar niet meer uit vrees ik.

Citaat van: Cosyns Guy op donderdag 23 juli 2015, 19:50:54
Alhoewel het voor beiden, :belgiesmiley:  :nederlandsevlag: de verschillen in betekenis van een woord soms wel komisch overkomen als je een andere betekenis  van het woord gewoon bent.
Wat ik komisch vind,de  :nederlandsevlag: spreken zeven uit als zeuven,waar komt die rare uitspraak van zeven vraag ik mij af ?

De ABN (algemeen beschaafd Nederlandse) uitspraak is gewoon zeven. Zeuven klink mij als een beginnend dialect.

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Fail_over

BTW, neem mij niet kanaaldijk dat ik het heb over diverse uitspraken.

Ik vind het zeer intrigerend dat op zulks korte afstand, zo'n groot verschil van uitspraak en benamingen kan bestaan. Ik ben mij terdege bewust van invloeden van Franse, Duitse, Engelse en zelf Scandinavische invloeden op onze taal.
Maar ik ben van mening dat als men in Nederland een taal leert, dan is dit Nederlands. Als men in Duitsland een taal leert, dan is dit Duits.
Waarom zou men dan in België Nederlands leren? En niet de taal gewoon Belgisch noemen?  :weetikniet:

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

boldy

zeuven zeggen ze misschien in Limburg maar hier in zeeland zeggen wij gewoon zeven.
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Donnie

Citaat van: Fail_over op donderdag 23 juli 2015, 20:03:29
BTW, neem mij niet kanaaldijk dat ik het heb over diverse uitspraken.

Ik vind het zeer intrigerend dat op zulks korte afstand, zo'n groot verschil van uitspraak en benamingen kan bestaan. Ik ben mij terdege bewust van invloeden van Franse, Duitse, Engelse en zelf Scandinavische invloeden op onze taal.
Maar ik ben van mening dat als men in Nederland een taal leert, dan is dit Nederlands. Als men in Duitsland een taal leert, dan is dit Duits.
Waarom zou men dan in België Nederlands leren? En niet de taal gewoon Belgisch noemen?  :weetikniet:


Het blijven natuurlijk gewoon obstinate Nederlanders (met een paar verdwaalde Fransen die te ver zijn opgetrokken naar het noorden).  :lachen: