Tien dingen die een Nederlander opvallen na één maand België

Gestart door Pinocchio, dinsdag 21 juli 2015, 18:50:37

Vorige topic - Volgende topic

Cosyns Guy

Citaat van: Fail_over op donderdag 23 juli 2015, 20:03:29
BTW, neem mij niet kanaaldijk dat ik het heb over diverse uitspraken.

Ik vind het zeer intrigerend dat op zulks korte afstand, zo'n groot verschil van uitspraak en benamingen kan bestaan. Ik ben mij terdege bewust van invloeden van Franse, Duitse, Engelse en zelf Scandinavische invloeden op onze taal.
Maar ik ben van mening dat als men in Nederland een taal leert, dan is dit Nederlands. Als men in Duitsland een taal leert, dan is dit Duits.
Waarom zou men dan in België Nederlands leren? En niet de taal gewoon Belgisch noemen?  :weetikniet:


Zal wel een probleem worden met 3 landstalen dan om het gewoon Belgisch te noemen.

LMBen

Meest vreemde vond ik dat er geen slot op de wc zit bij de meeste mensen, ook in mijn appartment niet.
En voor mij zijn ze moeilijk te verstaan ondanks dat ze geen echt dialect spreken volgens mij hier in Turnhout en het ligt toch ook vlak bij nederland. (tilburg, eindhoven)
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Fail_over

Citaat van: LMBen op donderdag 23 juli 2015, 20:47:59
Meest vreemde vond ik dat er geen slot op de wc zit bij de meeste mensen, ook in mijn appartment niet.
En voor mij zijn ze moeilijk te verstaan ondanks dat ze geen echt dialect spreken volgens mij hier in Turnhout en het ligt toch ook vlak bij nederland. (tilburg, eindhoven)

Da slot op de wc vindt ik vreemd. Volgens mij is sanitaire privacy een wereldrecht.  :weetikniet:
Of misschien verkeerde  :nederlandsevlag: zuinigheid bij het uitzoeken van het appartement ;-)  :happy:

Laaaannnnggggzzzzaaam ppprraaaattteeeen hhheeeeelllppppttt sssoooommmsss.....

Of niet, dan schud je gewoon van ja, of nee.
Net als wat je soms met je Asawa doet.  :jajaja:

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

LMBen

Zuinig moest inderdaad ik ben namelijk met 0 euro en twee koffers aangekomen.
Maar bij vele kennissen ondertussen ook geen wc slot ondekt en dat zijn er meer dan 10
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Fail_over

Citaat van: LMBen op donderdag 23 juli 2015, 22:27:34
met 0 euro en twee koffers aangekomen.

:lachen: herken dat wel. Wij zij hier ook na enkele jaren aan het proberen langzaam op te bouwen.

Maar bij zit er wel op iedere cr/wc een slot. Miss dat het scheelt dat ik mijn huis deel met 4 vrouwen ;-)
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

jamietagabundok

Citaat van: Fail_over op donderdag 23 juli 2015, 19:07:10
Citaat van: Luke op donderdag 23 juli 2015, 13:33:26
OK we zullen het veranderen in derrière.
Want ollanders vinden POEP niet schoon....  :daag:

Toen we 2 jaar geleden in het ziekenhuis de uitleg kregen van de eerste echo van onze zoon sloeg de schrik me om het hart toen de dokter op kalme toon zei:

"Hier ziet u het hartje, de ruggewervel en daar de poep."

Ik dacht meteen:" Shit! Hij heeft in het vruchtwater gescheten!".  :crazy:  :floet:  :happy2:


   :lachen:   Kan ik me voorstellen ja, das wel even schrikken ,  want als   :nederlandsevlag: denk je toch gelijk dat het om echte poep gaat

LMBen

Citaat van: Fail_over op donderdag 23 juli 2015, 22:40:22
Citaat van: LMBen op donderdag 23 juli 2015, 22:27:34
met 0 euro en twee koffers aangekomen.

:lachen: herken dat wel. Wij zij hier ook na enkele jaren aan het proberen langzaam op te bouwen.

Maar bij zit er wel op iedere cr/wc een slot. Miss dat het scheelt dat ik mijn huis deel met 4 vrouwen ;-)
Dat opbouwen gaat gelukkig wel.
In het begin veel hulp gehad van vrienden (oa Cobra) en zo langzamerhand raakt het huis vol.
Heb zelfs al een auto gekocht, dat lijkt overbodige luxe maar voor mij noodzaak omdat lopen erg slecht gaat.
Wel een oude opel van 1997 maar zowat, nu kom ik nog ergens.
Verder denk ik dat de sociale voorzieningen hier in belgie beter zijn dan in nederland.
Zit zelf in de molen ivm invaliditeit, het duurd lang maar als goedgekeurd zijn er een hoop voordelen.
Gek genoeg moet ik over mijn aow belasting betalen in belgie en over mijn abp pensioen in nederland.
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

bananacreek

Citaat van: Fail_over op donderdag 23 juli 2015, 19:09:32
Citaat van: boldy op donderdag 23 juli 2015, 14:05:58
Ik denk dat je in de war bent met luctor et emergo Mr Kloot ( ik worstel en kom boven)

Idd " e luctor et emergo" is de slagzin van de provincie Zeeland. (NL)

Ja....zo te zie wel ................ :lachen: :thankyoufw5:

"E LUCTOR ET EMERGO"


klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: Rich op donderdag 23 juli 2015, 14:44:33
Citaat van: jens op donderdag 23 juli 2015, 13:24:20
dacht dat het woord poep keuken betekende  :lachen:  in mijn poep zij de Belgische mevr tegen de quizmaster toen die vroeg waar zij het laatste seks had gehad . :lachen: 

Klopt Jens, was in het programma "in de gloria"

https://www.youtube.com/watch?v=YF-jtkgAIMI
bedankt Rich . had het zelf nog nooit gezien . wel of geen acteurs het geweldig grappig om naar te kijken en nog mooier zijn de reacties hier op .
zo zie je maar weer dat Belgisch Nederlands toch een ietsje andere taal is dan olands Nederlands.  waarom noemen zij dat niet gewoon Belgische taal?  :weetikniet:.
   
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Cosyns Guy

Citaat van: jens op zaterdag 25 juli 2015, 15:19:50
Citaat van: Rich op donderdag 23 juli 2015, 14:44:33
Citaat van: jens op donderdag 23 juli 2015, 13:24:20
dacht dat het woord poep keuken betekende  :lachen:  in mijn poep zij de Belgische mevr tegen de quizmaster toen die vroeg waar zij het laatste seks had gehad . :lachen: 

Klopt Jens, was in het programma "in de gloria"

https://www.youtube.com/watch?v=YF-jtkgAIMI
bedankt Rich . had het zelf nog nooit gezien . wel of geen acteurs het geweldig grappig om naar te kijken en nog mooier zijn de reacties hier op .
zo zie je maar weer dat Belgisch Nederlands toch een ietsje andere taal is dan olands Nederlands.  waarom noemen zij dat niet gewoon Belgische taal?  :weetikniet:.
   
Zal wel een probleem worden met 3 landstalen dan om het gewoon Belgisch te noemen.
Belgische taal bestaat niet !!! We hebben drie landstalen,hoe kan je het dan Belgische taal noemen ?