Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Eerste Durian in mijn leven gegeten.

Gestart door jamietagabundok, donderdag 23 juli 2015, 13:51:13

Vorige topic - Volgende topic

jamietagabundok

Ik denk dat het harvest seizoen is voor de Durian hier in Mindanao, want voor het eerst liggen de kraampjes langs de highway naar Zambo er vol mee.

Vriendin heeft er eentje , een kleine om te proberen voor me gekocht, en  omdat ik totaal ignorant bent , mijn ( ( (misschien toekomstige ) schoonmoeder   heeft dat ding voor me opengemaakt.


Allemachtige  Allah wat stinken die dingen, ik begon bijna te kokhalzen, toen het schoteltje vlak bij me kwam, echt een strontlucht om het maar plat te zeggen.

Maar toch blij dat ik heb doorgezet, neus dichtknijpen en happen, en het smaakte wonderwel goed, het rijpe vruchtvlees is botermals, en zacht lijkt wel een soort pudding waar je van eet.

Midden in het vruchtvlees zit een grote lichtbruine pit.


Later heb ik de geopende durian bekeken , en die heeft dus een aantal  aparte kamers van binnen,   de stank en de enorme stekels op de schil snap ik wel die zijn gewoon ter bescherming van de vrucht tegen insecten en ander ongedierte, 


  En is zeker voor herhaling vatbaar, nog eentje te kopen   :thumb:    Is wel voedzaam vind ik , als ik 1 vruchtkamer leeg eet ik zit ik vol,  en het ligt ietwat zwaar op de maag

bananacreek

Citaat van: jamietagabundok op donderdag 23 juli 2015, 13:51:13
Ik denk dat het harvest seizoen is voor de Durian hier in Mindanao, want voor het eerst liggen de kraampjes langs de highway naar Zambo er vol mee.

Vriendin heeft er eentje , een kleine om te proberen voor me gekocht, en  omdat ik totaal ignorant bent , mijn ( ( (misschien toekomstige ) schoonmoeder   heeft dat ding voor me opengemaakt.


Allemachtige  Allah wat stinken die dingen, ik begon bijna te kokhalzen, toen het schoteltje vlak bij me kwam, echt een strontlucht om het maar plat te zeggen.

Maar toch blij dat ik heb doorgezet, neus dichtknijpen en happen, en het smaakte wonderwel goed, het rijpe vruchtvlees is botermals, en zacht lijkt wel een soort pudding waar je van eet.

Midden in het vruchtvlees zit een grote lichtbruine pit.


Later heb ik de geopende durian bekeken , en die heeft dus een aantal  aparte kamers van binnen,   de stank en de enorme stekels op de schil snap ik wel die zijn gewoon ter bescherming van de vrucht tegen insecten en ander ongedierte, 


  En is zeker voor herhaling vatbaar, nog eentje te kopen   :thumb:    Is wel voedzaam vind ik , als ik 1 vruchtkamer leeg eet ik zit ik vol,  en het ligt ietwat zwaar op de maag

Jackfruit ruikt zoet maar stinkt niet en heeft zeer veel vitamins en minerals............. :thumb:






jamietagabundok

Ja,die ken ik , is een heel gepluk om die langka eruit te halen ,  en je vingens plakken na een paar stukjes aan elkaar alsof er lijm op zit  :lachen:

En ze ruiken goed, geen poep lucht ieder geval.   Voor deze fruit is nu ook harvest seizoen denk ik , ik zag vandaag een hele truck vol met enorme jackfruits voorbij komen

bananacreek

Citaat van: jamietagabundok op donderdag 23 juli 2015, 14:07:30
Ja,die ken ik , is een heel gepluk om die langka eruit te halen ,  en je vingens plakken na een paar stukjes aan elkaar alsof er lijm op zit  :lachen:

En ze ruiken goed, geen poep lucht ieder geval.   Voor deze fruit is nu ook harvest seizoen denk ik , ik zag vandaag een hele truck vol met enorme jackfruits voorbij komen

Waarom spreekt men hier zo graag over POEP?........... :denk: :denk: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:

Mijn buurvrouw zei vroeger tegen de kleine Klootzak: "Wimpie je mag niet in de poort poepen"...ik zal het tegen je vader zeggen..........toen liep ik weer van huis weg met twee rollen dubbelzoute drop..... :thumb: :thumb: :thumb: :happy: :happy:

Waarschijnlijk zijn er nu geen rollen dubbelzoute drop meer?............... :ikkeniebegrijp:

josv

Citaat van: jamietagabundok op donderdag 23 juli 2015, 13:51:13
Ik denk dat het harvest seizoen is voor de Durian hier in Mindanao, want voor het eerst liggen de kraampjes langs de highway naar Zambo er vol mee.

Vriendin heeft er eentje , een kleine om te proberen voor me gekocht, en  omdat ik totaal ignorant bent , mijn ( ( (misschien toekomstige ) schoonmoeder   heeft dat ding voor me opengemaakt.


Allemachtige  Allah wat stinken die dingen, ik begon bijna te kokhalzen, toen het schoteltje vlak bij me kwam, echt een strontlucht om het maar plat te zeggen.

Maar toch blij dat ik heb doorgezet, neus dichtknijpen en happen, en het smaakte wonderwel goed, het rijpe vruchtvlees is botermals, en zacht lijkt wel een soort pudding waar je van eet.

Midden in het vruchtvlees zit een grote lichtbruine pit.


Later heb ik de geopende durian bekeken , en die heeft dus een aantal  aparte kamers van binnen,   de stank en de enorme stekels op de schil snap ik wel die zijn gewoon ter bescherming van de vrucht tegen insecten en ander ongedierte, 


  En is zeker voor herhaling vatbaar, nog eentje te kopen   :thumb:    Is wel voedzaam vind ik , als ik 1 vruchtkamer leeg eet ik zit ik vol,  en het ligt ietwat zwaar op de maag

:lachen: :lachen: strontlucht vind ik het niet, maar echt lekker........... Ik eet het ook wel eens en vind het prima smaken. Les 1: grote pitten zijn de "native" met scherpe buitenkant, kleine pitten de gekweekte met botte punten.  Les 2 : eet er niet teveel van ivm hoge bloeddruk. Mijn vrouw is eens met al haar collega's door de baas naar de dokter gestuurd nadat ze zo'n beetje de hele boom uit de achtertuin hadden leeggevroten  binnen 2 weken :happy2:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Blauwvinger

Durian is goed voor een te lage bloeddruk.
Niet te veel van eten want het verhoogd de bloeddruk. :atyourservice:

nils

Durian is inderdaad erg lekker, maar verse mangos vind ik nog beter smaken.  :applaus:

jamietagabundok

Citaat van: josv op donderdag 23 juli 2015, 14:49:33
Citaat van: jamietagabundok op donderdag 23 juli 2015, 13:51:13
Ik denk dat het harvest seizoen is voor de Durian hier in Mindanao, want voor het eerst liggen de kraampjes langs de highway naar Zambo er vol mee.

Vriendin heeft er eentje , een kleine om te proberen voor me gekocht, en  omdat ik totaal ignorant bent , mijn ( ( (misschien toekomstige ) schoonmoeder   heeft dat ding voor me opengemaakt.


Allemachtige  Allah wat stinken die dingen, ik begon bijna te kokhalzen, toen het schoteltje vlak bij me kwam, echt een strontlucht om het maar plat te zeggen.

Maar toch blij dat ik heb doorgezet, neus dichtknijpen en happen, en het smaakte wonderwel goed, het rijpe vruchtvlees is botermals, en zacht lijkt wel een soort pudding waar je van eet.

Midden in het vruchtvlees zit een grote lichtbruine pit.


Later heb ik de geopende durian bekeken , en die heeft dus een aantal  aparte kamers van binnen,   de stank en de enorme stekels op de schil snap ik wel die zijn gewoon ter bescherming van de vrucht tegen insecten en ander ongedierte, 


  En is zeker voor herhaling vatbaar, nog eentje te kopen   :thumb:    Is wel voedzaam vind ik , als ik 1 vruchtkamer leeg eet ik zit ik vol,  en het ligt ietwat zwaar op de maag

:lachen: :lachen: strontlucht vind ik het niet, maar echt lekker........... Ik eet het ook wel eens en vind het prima smaken. Les 1: grote pitten zijn de "native" met scherpe buitenkant, kleine pitten de gekweekte met botte punten.  Les 2 : eet er niet teveel van ivm hoge bloeddruk. Mijn vrouw is eens met al haar collega's door de baas naar de dokter gestuurd nadat ze zo'n beetje de hele boom uit de achtertuin hadden leeggevroten  binnen 2 weken :happy2:


  Dank U Mr. Veenman   :thumb:   Weer wat geleerd , mijne durian was dus een  ,, native,,   En dat van die bloed druk wist ik ook  niet. Maar ik was ook niet van plan een hele boom leeg te vreten  :lachen:

Baron

 :hoedjeaf:

- Kostte in Dld 10 euro per kilo.
- Huis stonk er 2 dagen van.
- Heb het gegeten maar vond het niet bijzonder lekker, minder dan aardbeien, kersen, mango, Williams peren,

Toen ik het gegeten had zei ik tegen de Indonesische vrouw die mij dit gegeven had, mmmm, ik denk dat dit erg lekker zou zijn als je het laat bevriezen en dan maalt, met wat suiker of een siroop of honing toevoegen. Ze begon te glunderen en zei, ja, precies zo aten wij het als kind in Indonesie. En ze pinkte een traantje weg. Van de stank? 
Hehehe  :lachen:

:crazy: :rennen:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

jamietagabundok

Maalt  :confused2:   :denk:  Volgens mij heb je dan wel een onrijpe durian lopen eten Baron   :lachen:

Want de rijpe die ik had was boterzacht, dus hoe kan je dat nou malen ?   


Laatste dagen ook veel rambutan in de stalls along de highway, vind ik ook superlekker   :thumb: