Bommel naar de Filipijnen (na?) covid 2022

Gestart door O.B.Bommel, maandag 1 augustus 2022, 07:22:38

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

Citaat van: folkertjong op dinsdag 23 augustus 2022, 02:24:30De claim over Sabah is door president Marcos Sr in 1977 opgegeven.

https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/philplj57&div=8&id=&page=

At the ASEAN Summit on 4 August 1977, Philippine President Ferdinand Marcos announced that the Philippines would take "definite steps to eliminate one of the burdens of Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) — the claim of the Philippine Republic to Sabah".

https://en.wikipedia.org/wiki/North_Borneo_dispute

https://www.facebook.com/EverydayHistoryPH/posts/august4-on-this-day-in-1977-philippine-president-ferdinand-marcos-pledged-to-dro/2085193788421040/

Klopt allemaal. Ik moest het naderhand ook uitzoeken want omdat ik dat nog niet allemaal wist moest ik het doen met de inbreng van de Filipino's in deze discussie. En na het feestje zijn die weg en moet ik het zelf nakijken. Wel interessant overigens.

De feiten die ik las waren anders dan de gekleurde meningen van de Filipino's zoals je dat altijd ziet in dit soort situaties. Het ging er voornamelijk over dat ik aan het uitleggen was hoe zo'n oorlog in Europa ontstaat en dan werkt een voorbeeld uit de eigen buurt beter voor het begrip al is dat nooit helemaal hetzelfde. Macht en economie.

Filipino's weten niet al te veel over hun geschiedenis. Dat ligt niet aan hen maar ze hebben nu eenmaal weinig eigen geschiedenis. In hun beleving begon het bij Rizal, punt. Maar nationaliteitsgevoel wordt wel uitgemolken. Mocht wel een onsje minder zijn zoals bij ons een "onsje" meer.

Vooral het teruggaan in de geschiedenis vind ik dan weer een issue. Hoever moet je gaan voor de rechtvaardiging? Ik zei in de discussie als je 300 jaar teruggaat hebben de Spanjaarden hier nog een claim liggen en Nederland in Indonesie. Niet dat ik vind dat je zover terug moet maar er is geen standaard mogelijk dus blijft het vechten.

Overigens kom ik er steeds meer achter dat ook in Europa en ook in Nederland de geschiedenis nauwelijks bekend is. Het is bedroevend maar wellicht ook gekleurd omdat ik het zelf wel bestudeerd heb.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

folkertjong

Geschiedenislessen hebben ze amper vandaar dat de jeugd niets weet over martial law enz.

https://www.rappler.com/moveph/243058-opinion-slow-death-philippine-history-high-school/

Spanje verkocht de Filipijnen aan Amerika en na de oorlog koos de Filijnen ervoor om zich af te zonderen van Amerika. Ze hadden net als Hawaii en Guam deel kunnen zijn van de USA. En nu willen alle Filipijnen werken en emigreren naar de Usa. :daag:

Representatives of Spain and the United States signed a peace treaty in Paris on December 10, 1898, which established the independence of Cuba, ceded Puerto Rico and Guam to the United States, and allowed the victorious power to purchase the Philippines Islands from Spain for $20 million.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=spain+did+sell+philippines+to+usa

The treaty provided for the recognition of the independence of the Republic of the Philippines and the relinquishment of American sovereignty over the Philippine Islands.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Philippines_(1898%E2%80%931946)


folkertjong

Het zijn niet alleen de geschiedenislessen.
Na 2 jaar eindelijk gisteren weer naar school face to face en vandaag de halve Filipijnen weer thuis ivm een tropische depressie.
Hier alle scholen dicht en alleen wat regen.

Report van the world bank over scholing.

WB: 9 out of 10 PH kids age 10 can't read

MANILA, Philippines — Forced by the pandemic to stay home, schoolchildren in the Philippines struggled with studying remotely, pushing learning poverty in the country to a new high of 90 percent this year, a new World Bank (WB) report showed.

The bank defines learning poverty as being unable to read and understand a simple text by age 10.

Read more: https://newsinfo.inquirer.net/1517494/wb-9-out-of-10-ph-kids-age-10-cant-read#ixzz7cktUUqod


O.B.Bommel

Deel 7

Twee emmertjes water halen twee emmertjes pompen was een kinderversje wat ik leerde van mijn opa. Nu breng ik het in praktijk. Ik zou er een lief ding voor over hebben om met grootouders te praten nu je zelf zover bent. Helaas zijn die dan allemaal reeds lang overleden.

Na uiteindelijk 6 dagen was het water terug. Het was wel afzien, meer omdat je geen idee hebt hoelang dat duurt.  Weer over naar de orde van de dag. Ik heb er geen huiduitslag of schurft aan over gehouden zoals ik lees over Ter Apel. Het was alleen heel lastig, niet mensonterend.
Toch heb ik het wel naar mijn zin al is 2 maanden in deze setting wel genoeg. Dan heb ik wel genoeg van dat primitieve gedoe. Opa wordt ouder. Vroeger ging me dat veel beter af.

Dus heb ik maar alvast een reisje naar Kreta geboekt voor oktober. Chania in het westen. Vroeger pas een keer geweest, het oosten en midden kan ik nu wel dromen. Al gaat boeken als je zelf in het buitenland zit toch met horten en stoten, men vertrouwt het IP adres zeker niet.

Een 3-kamer appartement voor 2, ik ga met een ex-collega. We doen dat wel meer. Je deelt wat kosten en je zit in de avond niet alleen aan tafel. Al zie je andere gasten wel eens denken wat 2 kerels nou moeten, en of die ook van een bepaalde letter zijn. Tegenwoordig is het al bijzonder als je hetero bent.

In de Filipijnen komen ze in de regel nog niet verder dan homo en lesbisch. Ze gaan daar ondanks een toch nogal conservatief Katholiek geloof zeer ontspannen mee om. Men doet gewoon mee.
Geen demonstraties, regenboogvlaggen of Gayprides.

Een lesbische heet een Tomboy en een homo is een Bayot. Ombouwen van man naar vrouw of andersom komt hier minder voor, dat is meer Thais. Zo is een van de een van de neven van de kinderen van Mildred een nicht en niet zo'n klein beetje ook.

Je kunt nog met enige moeite zien aan de buitenkant dat het een jongetje zou moeten zijn maar hij/zij acteert vrouwelijker dan een vrouw. Volgens zeggen zit het piemeltje er nog aan (ik heb het ook maar niet gevraagd zo direct is men hier niet) maar dat zal vast een kleine maat zijn. Een kunst-BH is een standaard attribuut. Maar hij/zij draait gewoon mee al heeft het een grotere klerenkast dan de anderen, het blijft maar verkleden.

Als dank voor de dagelijkse water inspanningen voor mij breng ik Roger en Norie een paar kilo Lechon Baboy, varkensvlees van het spit. Verkopen ze langs de weg. Roger en Norie leven tamelijk primitief in die zin dat je die nooit in een restaurant zult aantreffen. Is voor hen te duur en je ziet de ongemakkelijkheid er vanaf. Dit is dan de beste manier om wat terug te doen. Daar eten ze 3 dagen van en restaurants hier zijn ook niet meer zo goedkoop als voorheen. Voor de kinderen haal ik wat Lechon Manok, kip van het spit. Bij een vestiging (loket) van Chooks-to-go eveneens langs de weg.

Roger en Norie zijn uiterst betrouwbaar. Normaalgesproken is het zeer onverstandig om geld uit te lenen want het komt nooit meer terug. Men leeft bij de dag en als er geen geld is probeer je dat gewoon een ander te laten betalen. Je noemt het geen aftroggelen maar lenen dat klink beleefder. Want je ziet het nooit meer terug. Norie en Roger zijn harde werkers en kopen en verkopen fruit. Als je fruit inkoopt moet je voorinvesteren en daarin zijn Norie en Roger niet zo goed. Dan komt Norie weer naar mij en moet ik voor bank spelen (ze hebben trouwens niet eens een bankrekening). Ze spreekt de datum af dat het terugkomt en in de regel komt ze de afspraak stipt na. Haalt ze de datum niet dan komt ze uitleggen wat er tegen zat. Dat doen we zo al 20 jaar. Elke peso afbetaald. Ik zei weleens kan je zelf niet eens een buffer opbouwen? Dan kijkt ze je aan en zegt: "maar jij bent er toch?" Met een gezicht alsof ze wil zeggen wat een stomme vraag. Dan ben je weer uitgeluld.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

tjenn


koy

ik geniet van je vertelsels - je kan zowaar een boek schrijven...

koy
leven en laten leven...

Michaela

 :lachen: heel herkenbaar,
ga zo verder, ik geniet ervan jouw schrijven te lezen. :thumb:

O.B.Bommel

Citaat van: koy op vrijdag 26 augustus 2022, 19:59:16ik geniet van je vertelsels - je kan zowaar een boek schrijven...

koy
Heb ik eigenlijk ook gedaan. Twee. 160 pagina's elk ongeveer. Dagboekbundels van dezelfde ervaringen hier zo'n 15 jaar geleden. En van mijn reistrips met mijn zwager hier. Alleen nooit als boek uitgebracht. Tegenwoordig schrijft iedereen een boek lijkt het wel. Is ook makkelijker onder de 1000 euro kan je een fysiek boek uitbrengen.

Ik lees het nog wel eens terug maar veel is achterhaald, ook hier verandert nogal wat.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Bjorna145

Ik zei weleens kan je zelf niet eens een buffer opbouwen?

hoeveel huizen zie je waar ze twee LPG flessen hebben vinden ze ook maar onzin want die ene fles staat er zo maar te staan.

tipiesch Filippijns.

m.vr.gr.

Johan

koy

Citaat van: O.B.Bommel op zaterdag 27 augustus 2022, 02:01:56
Citaat van: koy op vrijdag 26 augustus 2022, 19:59:16ik geniet van je vertelsels - je kan zowaar een boek schrijven...

koy
Heb ik eigenlijk ook gedaan. Twee. 160 pagina's elk ongeveer. Dagboekbundels van dezelfde ervaringen hier zo'n 15 jaar geleden. En van mijn reistrips met mijn zwager hier. Alleen nooit als boek uitgebracht. Tegenwoordig schrijft iedereen een boek lijkt het wel. Is ook makkelijker onder de 1000 euro kan je een fysiek boek uitbrengen.

Ik lees het nog wel eens terug maar veel is achterhaald, ook hier verandert nogal wat.

waw toch wel interessant - je zou ze kunnen updaten en dat op pdf zetten en "pay for download" publiceren.

ik ben alvast een geïnteresseerde koper

koy
leven en laten leven...