Bommel naar de Filipijnen (na?) covid 2022

Gestart door O.B.Bommel, maandag 1 augustus 2022, 07:22:38

Vorige topic - Volgende topic

Pinkpanther

Er is al jaren geleden een uitgebreid verslag gemaakt door Forum lid COBRA.....ik heb het helemaal doorgelezen en zit vol nuttige informatie.
Ik weet zo niet meer waar het te vinden is.


Mvg

Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

Digos

LIVE ONCE - LIVE IT

O.B.Bommel


Deel 8

In de nacht regent het inmiddels veel. In Nederlandse termen is het 3x in de week code oranje-rood. Korte doch zeer hevige stortbuien die de onverharde wegen in modderpoelen veranderen en er soms een klein riviertje bijmaken. De 2 mogelijke wegen naar mijn huis zijn de laatste 300 meter onverhard. Op een enkele plaats is het dan rond de 25 cm diep. Gelukkig weet ik waar ik doorheen kan, ik ken de gaten precies.
Mijn brommer heb ik dan net in de hand, met een grotere was ik allang omgegaan. Modder is glibberig.

Het zijn dingen die hier allemaal anders gaan.
Als je het leven hier leeft is de volgende dag geen issue, die komt gewoon. Geen plannen tot 2030 of verder, waarom?

Soms is het ook wel een zegen om niet ver vooruit te denken in deze tijd. Zeker niet meer met die idioterie in Nederland die niet veel goeds voorspelt.
De gewone man in Nederland zal er toch wel moeite mee krijgen om ongemakken zoals die in de derde wereld gewoon zijn zich weer aan te wennen. Het is allemaal niet vanzelfsprekend meer.
Zoals ik van de week in een column de stelling las "Als je de derde wereld binnenhaalt krijg je de derde wereld".

Als hier het gas op is gaan ze verder op hout. Geen elektra betaald? Dan even zonder of je tapt een beetje van de buren af. Met verlengsnoer. Verwarming hoeft niet, het is altijd warm. Airco is luxe. Boodschappen om in leven te blijven hoef je maar naar de straathoek bij een sari store bij gebrek aan geld voor benzine. Veel mensen zien nooit een echte supermarkt van binnen. Geen geld voor eten dan loop je in de omgeving om een bakkie rijst bij bekenden te scoren, het originele sociale systeem. Geen kadootjes van de staat. En bij je eigen sociale klasse, bij de rijken hoeven ze niet aan te kloppen die houden de deur stijf dicht. De middenklasse is er nauwelijks, die verarmt inmiddels ook. Het grootste deel van die middenklasse heeft veelal familie in het buitenland. Die redden het nog wel.

Binnenkort is het weer gedaan hier, dan weer terug naar Europa. Maandag alweer naar Manila. Een paar dagen later naar Amsterdam. Ook weer even prettig al mis ik dan Mildred weer, het blijft voorlopig schipperen.

Hopelijk ben ik rond de Kerst weer terug en hoop met minder restricties hier. One Health Pass en mondkapjes. Het voelt uiterst oncomfortabel met die mondkapjes, voor mij een symbool van repressie want het voegt geen bal toe. Een mini boerka. Ik ben mijn hele leven gewend geweest mijn eigen keuzes te maken en wil niet betutteld worden. Voor de eerste paar maanden in corona tijd snapte ik het nog maar nu? Dit voelt helemaal verkeerd. Ik zie geen gezichten meer alleen zombies en iedereen moet mee in die onzin. Ik wil zelf uitmaken of ik risico op corona loop. Net zoals ik zelf wil bepalen wat ik lees. In mijn prille jeugd heb ik zo genoten van de Winnetou verhalen van Karl May, wordt gecancelled. En ik wil zelf bepalen wat ik eet. Niet dat ik een liefhebber van Hamburger fastfood maar dat ze in Haarlem daar over niet al te lange tijd een reclameverbod gaan instellen is het begin van het einde van je vrije voedselkeuze.

Ik ben volgens mij al weer weken blootgesteld aan de mogelijkheid van corona. De kleinzoon van Mildred had klachten die wel erg leken op corona maar hij is er niet op getest. En als je het niet weet is het er niet, Filipijnse logica. Maar WEL mondkapjes.
We zijn geen van allen bang geweest, ik ben gevaccineerd, geboosterd EN ik heb al een keer corona gehad, het is wachten op de volgende keer zoals in mijn omgeving al meer voorkomt.

Ik werd pas een week geleden geconfronteerd met de lage koers van de euro hier. Ik betaalde met geld van de BPI bank wat ik nog had staan en de supermarkt betaal ik met creditcard dus had ik nog niet gewisseld. En dus niet precies de koers in de gaten gehouden. Wel even schrikken met een koers van 48. Pas geleden nog 56. Bijna 15% lager, dat merk je ongetwijfeld. En dat ligt aan ons, niet aan de Filipijnen. De koers van de dollar is namelijk wel stabiel. De andere belangrijke valuta hier.

Nou kunnen de Europeanen tot op heden wel een stootje hebben ten opzichte van de Amerikanen want die Amerikanen die hier wonen hebben in de regel een lager pensioen. En je leeft in peso's hier. Ik reken nog steeds om naar een koers in 50. Dat doe ik al jaren, zit je aan de veilige kant denk je dan, nou mooi dat die nog lager kan.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Pinkpanther

Als je met kerst terug gaat dan betaal je de hoofdprijs voor je ticket,  gisteren gekeken 20 dec. tot begin januari   1300 euro   Korean Air  ..

Oops ja die Euro gaat wel heel hard omlaag, ik ben nog gewend aan 56    2 maanden geleden.
De Euro is de grootste flop in de geschiedenis van Nederland, nooit aan moeten beginnen.

Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

boldy

Nou bij mijn weten is de Euro niet onder de 55 geweest dus bij de monychanger zal je wel iets van 53 hebben gekregen. Ze hebben je wel goed genaaid denk ik zo.
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Luke

Citaat van: O.B.Bommel op vrijdag  9 september 2022, 07:40:24Ik werd pas een week geleden geconfronteerd met de lage koers van de euro hier. Ik betaalde met geld van de BPI bank wat ik nog had staan en de supermarkt betaal ik met creditcard dus had ik nog niet gewisseld. En dus niet precies de koers in de gaten gehouden. Wel even schrikken met een koers van 48. Pas geleden nog 56. Bijna 15% lager, dat merk je ongetwijfeld. En dat ligt aan ons, niet aan de Filipijnen. De koers van de dollar is namelijk wel stabiel. De andere belangrijke valuta hier.

Ik begrijp niet waar je die 48 PHP vandaan haalt.
Ik betaal meestal met een credit card en 2 dagen geleden was de wisselkoers nog 55+ PHP op mijn BE-bank

Officiele wisselkoers:
https://www.bsp.gov.ph/sitepages/statistics/exchangerate.aspx.
https://www.bsp.gov.ph/statistics/external/dailycrossrates.xlsx

O.B.Bommel

Jullie hebben gelijk, ik ben genaaid. Net nagekeken op Oanda. En ik wissel nooit op straat altijd bij hetzelfde kantoortje in Robinsons en al jaren hebben ze een goede koers. Let je verdomme weer EVEN niet goed op en dan hebben ze je weer te pakken.

Gelukkig wisselde ik maar 150 euro. Dus viel het nog mee. Je bent hier wel gewend genaaid te worden. En dubbel genaaid houdt beter zeggen ze.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Pinkpanther

Ja bij dat kantoortje ben ik ook 2x geweest.....  niets gewisseld koers 2 maanden geleden ook al 10% lager als bij een ander , ik kijk altijd bij 2 kantoortjes ter kontrole. en ik kijk ook nog even op mijn App.

Pinkpanther     :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

innka3

Citaat van: O.B.Bommel op vrijdag 26 augustus 2022, 05:02:10Dus heb ik maar alvast een reisje naar Kreta geboekt voor oktober. Chania in het westen. Vroeger pas een keer geweest, het oosten en midden kan ik nu wel dromen. Al gaat boeken als je zelf in het buitenland zit toch met horten en stoten, men vertrouwt het IP adres zeker niet.

Een 3-kamer appartement voor 2, ik ga met een ex-collega. We doen dat wel meer. Je deelt wat kosten


ja leuk ,we zijn daar vorig jaar geweest.er was toen een busdag reisje naar dat eiland met die blauwe daken ,dacht santorinie ofzo iets .was ook leuk ,maar wel druk.

koy

leven en laten leven...