Bommel naar de Filipijnen (na?) covid 2022

Gestart door O.B.Bommel, maandag 1 augustus 2022, 07:22:38

Vorige topic - Volgende topic

Bjorna145

Het is allemaal wel mooi een koers van rond de 55 maar wat heb je eraan als alles in PHP duurder wordt.
Want ook de Filippijnen hebben een inflatie en dan bljft het bedrag in EURO's hetzelfde.
Dat is dan nog een geluk t.o.v. Nederland want daar wordt alles in EURO's duurder.
Ik las een zakje friet 7 EURO, blijf ik toch lekker in de Filippijnen.

Johan

O.B.Bommel

Citaat van: Bjorna145 op zaterdag 10 september 2022, 00:30:35Het is allemaal wel mooi een koers van rond de 55 maar wat heb je eraan als alles in PHP duurder wordt.
Want ook de Filippijnen hebben een inflatie en dan bljft het bedrag in EURO's hetzelfde.
Dat is dan nog een geluk t.o.v. Nederland want daar wordt alles in EURO's duurder.
Ik las een zakje friet 7 EURO, blijf ik toch lekker in de Filippijnen.

Johan
Ik ken een paar ex-collega's die nu een jaar of 12 met pensioen zijn gegaan die nu zo langzamerhand ook de broekriem moeten aanhalen. Al die tijd geen indexering.

Een daarvan zit in Brazilie, vergelijkbare zaken als PH. Heeft inmiddels geen budget meer om naar NL te komen. Nou fluctueert de real wat sterker dan de peso.

Dat van die zak friet van 7 euro is een goeie. Economie van de koude grond. Nu kost zo'n zak geloof ik 2,50 euro. Er wordt nu net gedaan of de gasprijs alleen de kostprijs bepaalt, ik zou liever de achterliggende berekening eerst willen zien i.p.v. het klakkeloos publiceren wat iemand maar roept. De horeca zal straks weer de prijs van een fles bier willen verdubbelen omdat de koelkast teveel stroom verbruikt. Lulverhalen genoeg.

Maar als mensen bereid zijn (of het KUNNEN betalen) om daarin mee te gaan...... dan wordt een terrasbezoek een elitaire bezigheid.
Een sixpack dubbel bij de Lidl kost minder dan 6 euro, een dubbel op een terras ruim 5 euro. Bij 6 consumpties een verschil van meer dan 24 euro en dat moet dan over de 45 euro worden? Dan zien ze mij echt niet meer op een terras.

Een zak friet van een kilo zag ik laatst bij de lidl voor ik geloof ruim een euro (ik eet zelden friet momenteel) nou zeg 1,50. En dan 7 euro voor een minifrietje dat je in je holle kies douwt. De Oekraine zal wel de hele wereldproductie van aardappelen hebben.

Nee dan in de Filipijnen waar je een opslag van 20 of 30 peso betaalt boven de supermarktprijs van een fles bier. Lage loonkosten en lage huur maar dat is het niet alleen.

Qua koopkracht loop je in PH een extra risico (naar boven en naar beneden) als je leeft in peso en inkomen in euro hebt.

Maar in PH heb je veel variabele kosten en in NL veel vaste dus bezuinigen gaat in PH veel makkelijker.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Deel 9

Oeps, foutje gemaakt, weer even niet opgelet. Er was niets met de koers maar met het wisselkantoortje. Gebruik ik al jaren zonder problemen en dan let je even niet op en pats, ben je weer belazerd. Mijn eigen schuld ze zei zelfs de koers en hij stond op het bord.
Gelukkig was het niet al te veel. De laatste dagen vliegen de peso's eruit. Dat komt dan weer op het laatste moment. Zoals gebruikelijk, je wilt niet zonder contant zitten (want je kunt hier niet overal pinnen zoals in Europa ) en ook niet met een berg cash het vliegtuig in. Dus gaat het in beetjes.

Ze hebben inmiddels weer een nieuw biljet van 1000 peso. Ik had er al over gelezen en dat is in zoverre belangrijk dat je nooit weet hoelang de oude biljetten nog geldig zijn. De vorige keer was dat betrekkelijk kort.
Verschil met nu is dat de biljetten er nagenoeg hetzelfde uitzien. Op het eerste gezicht, het getal 1000 is kleiner. Het verschil is het gebruikte materiaal, het is plastic-achtig, die de nieuwe Britse Pond biljetten kennen weten wat ik bedoel. Alleen niet zo extreem, vandaar dat je het niet meteen ziet. Het is meer slijtvast maar je kunt het slecht vouwen en dat doen ze hier graag. Vouwen ze toch dan schijnen sommige winkels het niet te accepteren las ik. Ik heb het nog niet meegemaakt moet ik zeggen. Ook geen gevouwen biljetten gezien.
De laatste week geef ik dan het "oude geld" uit, voor de zekerheid. Ik wist in februari 2020 ook niet dat het ruim 2 jaar zou duren voordat ik hier weer was.

Vrijdagmiddag de elektrarekening van Noreco binnen gekregen. Kon ik dan nog net gaan betalen anders moet Mildred het eind volgende week doen en doet ze dat niet in 7 werkdagen dan gooien ze er gewoon 10% boete op. Maar wel rijen dik de klanten laten wachten OM te betalen. ZIJ zouden boete moeten betalen ook als ze weer eens de stroom eraf gooien maar zo werkt het hier niet.

De rekening is zoals verwacht hoog. Door het Kwh gebruik, NIET door de gasprijs. De Kwh prijs was vorige maand 11,9 peso per kwh, augustus 12,2. Ongeveer dan, de rekening is zo'n 30 cm lang van alle netkosten die erop staan. In die zin net als Nederland alleen wat erger.

Normaal gebruik hier over 2 huizen is rond de 4000 peso zeg 80 euro. Inmiddels loopt het tegen de 5000 peso dus moeten ze een beetje gaan uitkijken, ik ben wel een beetje Sinterklaas maar ik wil ook niet de zwarte Piet krijgen.

Deze maand was de rekening 7500 peso, door mijn airco. Maar ik betaal de rekening dus ik mag dat.....
Oude huis 1900, nieuwe deel 5600. We gaan kijken hoe het zich ontwikkelt de komende maanden.

Internet betaald, pasalubong (souveniertjes voor thuis), bijna klaar dus. Laatste bezoek weer aan mijn "privezwembad" bij Bambulo en we zijn er klaar voor. Dan even de tyfoons gespot. Er is er wel een die heet Inday maar die zit oost van Taiwan. Dus een cancelling van de vlucht door een tyfoon zal er niet zijn.

De madam wil nog even een ander haarkleurtje (al grijs als een duif dus even verf gekocht bij Watsons) en even naar de ukay-ukay. De tweedehands kledinghandel, een soort kringloopwinkels. Ze koopt haar kleren vaak daar, goedkoper en net zo goed zegt ze. Voor 300 peso (kleine 6 euro) een avondjurk van Calvin Klein (als het merkje er niet illigaal is ingenaaid) is niet te duur. Een soort legging voor 2,50 euro en ze kan weer even vooruit.

Nog even terug op de gewoonte hoe men hier betaalt. Zoals gezegd gaat hier vrijwel alles nog contant (behalve in de malls en grote supermarkten). Dan zie je b.v. dat ze een auto cash moeten betalen (of 6% opslagkosten moeten betalen met een creditcard wat niet mag maar dat doen ze gewoon) en dan halen ze een rugzak papiergeld van de bank want biljetten groter dan 1000 zijn er niet.

Maar ook hier is er digitale vooruitgang, men heeft nu G-cash. Dat schijnt als volgt te werken:
Je gaat naar een kantoortje van b.v. Cebuana of M' Huiller en je registreert er je telefoonnummer. Dat is dan zoiets als je bankrekeningnummer. Je stort daar geld op en dan kan je ermee betalen. Voordeel is dat je niet meer met veel geld over straat loopt en wat voor velen inmiddels belangrijker is, je kunt online betalen bij internetshopping. Dat neemt ook hier een vlucht.
Mildred heeft daarnaast nog iets anders, Cebuana Express, schijnt ongeveer hetzelfde te werken. Het is allemaal niet helemaal gratis, er zit wel een paar peso commissie tussen.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Bjorna145

Ik heb een bankrekening bij de Metrobank en ik betaal alles met internetbankieren, misschien ook een idee voor jou een bankrekening openen.
Ik heb laats wel een bericht van mij Rabobank gehad dat mijn contract op wordt gezegd daar ik een adres in het buitenland heb en de de Filippijnen een gevarenland is.
Rabobank gaat zich uitsluitend op Nederland richten.
Dus ik ben nu al mijn uitkeringen naar mijn Filippijnse rekening aan het overzetten.
Misschien koerstechniesch niet zo goed maar kom ik te overlijden is het voor mijn vrouw niet zo'n rompslomp.

Johan

Luke

GCASH, PAYMAYA en andere "mobile wallets" bieden ook de mogelijkheid om nutsvoorziening te betalen. Je hoeft geen minimum bedrag aan te houden. Er is geen kantoor, het is allemaal online via de app. er is wel een "fee", 5, 10 of 15 PHP per betaling. Het mobile nummer is uw rekening nummer. Je kan het laden via Worldremit en ander "remittance" diensten.
Met een PH SIM zou dat ook moeten werken in Europa.
Weet niet of de nuts-bedrijven in Negros deze betalingswijze ondersteunen.

O.B.Bommel

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Deel 10

Manila, de laatste bestemming terug naar Helmond.  2 nachten, Mildred is mee en mag van Wyne en mij de dagindeling bepalen.

Ze kiest voor de toeristische optie, eigenlijk heeft ze in haar hele leven nog niks toeristisch gezien in Manila. Niet dat er dat veel zijn maar toch wel genoeg.

Eerst naar Rizal Park. Het beeld van de nationale held Jose Rizal als vader des vaderlands. Wordt net als de tower in Londen bewaakt door 2 stoïcijnse militairen. Verschil is dat deze in de volle bloedhete zon staan. Hoe lang weet ik niet ik heb er niet op gewacht. Voor mij niets nieuws. Wel nieuw voor mij is de plaats van de executie waar ze de executie in beelden hebben vereeuwigd. Dat is even ernaast.

Daarna het nationaal museum met relatief veel portret schilderijen. Natuurlijk veel Spaanse namen omdat in die tijd de Spanjaarden de dienst uitmaakten en het geld hadden. Wat opvalt: nauwelijks landschappen. Een beetje harvesting in het rijstveld zonder het rijstveld.
Vervolgens het National Museum of History. In onze ogen stelt dat weinig voor. Men kent de oudheid en dan tot de komst van de Spanjaarden helemaal niks. En daarna ook niet veel. Grote attractie daar is de mummie van een krokodil genaamd Lolong. De grootste ooit gevangen in 2011 en overleden in 2014. 6 meter en nog wat.

Inmiddels is het te laat voor Intramuros Fort Bonifatio. Daar zat Rizal gevangen voor zijn executie  in 1896. Ik ben er al een paar keer geweest, het is een bezoek nauwelijks waard.

Tenslotte wilde ze naar Venice Grand Canal. Pas nieuw. Een kopie van Venetie? Gezien op een foto van een vriendin. Dat is in Taguig, een van de 16 gemeenten/steden van Metro Manila.

Ik was ook wel benieuwd maar het stelde uiteindelijk niet veel voor. Het is gewoon een grote  Mall (winkelcentrum) wat als thema Venetie heeft. Dus in het midden een riviertje van 150 meter (plus kopie rialto bridge) met gondels waar je een 10 minuten in kunt en een pleintje design San Marco plein met duiven voeren. Nu geen duiven (geen weekend?)

Maar Wyne en vrouw en Mildred vinden het fantastisch en genieten van de gondeltocht van 400 peso pp. Stuk minder als in Venetie zelf, voor hun een hoge prijs en voor mij of ze even in de botsauto 's op de kermis zijn.
Overigens Wyne is niet onbemiddeld en bij eten krijg ik het bijna niet voor elkaar om eens de rekening te betalen maar uitgaven aan dit soort dingen is niet zijn stijl. Geen standaard Filipino als gepensioneerd kolonel.

Daarna weer terug naar onze studio in Pasay tegenover de airport Terminal 3. Het is klaar.

Nog even over Manila. Metro Manila is opgebouwd zoals Eindhoven, steden die aan elkaar zijn gegroeid tot wat ze nu zijn maar dan in de vergrotende trap. Metro Manila heeft nu 13 miljoen geregistreerde inwoners op een oppervlakte van 636 km2. Vergelijk Amsterdam 0,9 miljoen op 220 km2. Dus kunnen er daar nog steeds bij maar let niet op de leefomstandigheden, dan is het in mijn ogen niet leefbaar meer.

Het oorspronkelijke Manila zit al over de miljoen met deeldistricten als Ermita en Malate. Makati is relatief het rijkste. Pasay en Paranaque vlak bij de AirPort aan de oostkant Quezon City (grootste), Pasig en Taguig. Ik ben zeker niet volledig maar dan heb je de belangrijkste toch wel genoemd. In Quezon City ben ik nooit verder geweest dan Cubao, familiebezoek en de SM Megamall.

Mildred weer op de plane terug naar Dumaguete gezet, ik volg westwaarts over een paar uur......


Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Citaat van: Bjorna145 op maandag 12 september 2022, 00:40:38Ik heb een bankrekening bij de Metrobank en ik betaal alles met internetbankieren, misschien ook een idee voor jou een bankrekening openen.
Ik heb laats wel een bericht van mij Rabobank gehad dat mijn contract op wordt gezegd daar ik een adres in het buitenland heb en de de Filippijnen een gevarenland is.
Rabobank gaat zich uitsluitend op Nederland richten.
Dus ik ben nu al mijn uitkeringen naar mijn Filippijnse rekening aan het overzetten.
Misschien koerstechniesch niet zo goed maar kom ik te overlijden is het voor mijn vrouw niet zo'n rompslomp.

Johan
Heb een rekening bij BPI voor mijn SSS. Was destijds al een heel gedoe om die te krijgen met BIR nummer erbij.
Maar al 3x online eruit gegooid ik word er zo moedeloos van. Organiseer dat maar eens vanuit NL als digibeet.
Heb verder niet zoveel behoefte iets aan de status quo te doen, ik ga toch niet emigreren.

Het is momenteel ook niet leuk zoals die banken omgaan met Nederlanders die in het buitenland zitten. Tenminste de gewone particulieren met een pensioen.

Ik verdenk ze er sterk van dat dit een mooie gelegenheid is om klanten waar ze weinig aan verdienen eruit te gooien. Met een drogreden.

De zin moet volgens mij zijn dat de Rabobank zich voornamelijk richt op de klanten waar ze veel aan verdienen.
Maar dan zal ik wel een wappie zijn.....
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

folkertjong

Citaat van: O.B.Bommel op woensdag 14 september 2022, 09:49:43Het is momenteel ook niet leuk zoals die banken omgaan met Nederlanders die in het buitenland zitten. Tenminste de gewone particulieren met een pensioen.



Ik denk dat de meeste Nederlanders welke in het buitenland zitten meer Nederlands zijn dan vele Nederlanders welke in Nederland rondlopen?

 :ikkeniebegrijp:  :floet:  :evil:

Pinkpanther

Manila vind ik niet slecht........stukken beter als Cebu.
Eten Westerse stijl volop verkrijgbaar, en veel te zien.
nadeel traffic traffic, maar dat is in Cebu net zo erg nu.
Hotels wel redelijk duur   :crazy:  :crazy:  :crazy:


Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf: