Digos-Tagbilaran-Dumaguete-Bacolod.

Gestart door Digos, vrijdag 23 april 2010, 00:44:18

Vorige topic - Volgende topic

Digos


Nu we kunnen beschikken over een maandje verlof, is onze bedoeling om in Digos een motorbike aan te schaffen en daarmee te gaan toeren.

Enkele trips rond de kerktoren van Digos en weide omgeving zijn al uitgestippeld.

We willen echter nadien ook met de motorbike vanuit Digos eerst naar Bohol en vandaar naar Dumaguete en dan naar Bacolod en dan terug naar Digos.

Wat googlen brengt hier en daar wel wat ten berde, maar veel concrete info en maps vind je niet....mabuhay.

Ik ga er vanuit dat je ro ro moet gaan.....of is het met de Super Ferry ook mogelijk om een motorbike over te brengen?

De te volgen routes op Mindanao vanuit Digos naar één van de ferry's zit me ook nog wel wat dwars.......Mindanao staat nu niet erg aangeschreven voor veilig.

Ik heb zo men bedenkingen, maar alle tips en raad zijn welkom.

O0



LIVE ONCE - LIVE IT

JFK

Hoe je het best van Digos naar Bohol kunt gaan weet ik niet. Ik neem aan dat jij in Digos, Davao del Sur woont (woning hebt).
Dan moet je toch nog heel wat KM's maken voor je in Bohol bent.
Van Bohol (Tagbilaran) kun je eenvoudig naar Dumaguete met de ferry (en motor er op).
Van Dumaguete naar Bacolod is op 2 manieren te rijden.
Via de zuidroute (Bayawan, Sipalay, Kabankalan) ofwel via de route Bais, Mabinay, Kabankalan.
Beiden zijn leuk als je maar een goede motor hebt.
Terug zou je dan de noord route kunnen nemen: Bacolod naar San Carlos, dan aan de westkust in zuidelijke richting naar Dumaguete
Maar laat ik niet merken dat je in Dumaguete bent geweest zonder even op bezoek te zijn gekomen bij een dorstlustig mede-forum lid  :happy: :cheers:
Wanneer maak je die trip Digos ?
JFKJFK

callebaut

Even iets anders .... ik ben zinnens van mij ook een motor  ( 200 cc + )aan te schaffen maar zit nog met vele vragen . Ik weet mijn rijbewijs is geldig 90 dagen na aankomst , k'heb geprobeerd om deze om te ruilen en daar wringt het schoentje al ; moet vertaald worden in het engels of tagalog .
Ik ben woonachtig te cebu en weet hier geen vertaler nederlands - engels of tagalog
2) Bij aanschaf zal ik mij ook moeten laten verzekeren tegen ongevallen denk ik
3) Registreren bij LTO .... wat betreft een nummerplaat ...? of hoe werkt het hier ?
4) enkel een vertaling is niet goed genoeg denk ik ..... drugtest afleggen , geboorte certificaat ..... ?
enfin nog steeds veel vragen waar ik momenteel nog geen antwoord op heb
Mischien is de simple weg een rijschool volgen hier nog de beste oplossing .....

warm greetz het is hier weeral 31°C plus  :happy:

JFK

Je rijbewijs van Belgie (of NL) is hier geldig TOT 90 dagen na aankomst.
Blijf je dus langer dan die 90 dagen dan moet je Philippijns rijbewijs aanvragen.
Ik zelf heb me daar destijds bij laten helpen (gratis) door de instantie die mijn speciale SRRV visum heeft verstrekt: de PRA (Philippine Retirement Authority) in Manila. Dat was prettig geregeld.
Zij kenden de instanties waar je naar toe moet en ze brachten me daar ook heen.
Ogen test, plasje plegen en check, PBI (soort FBI maar dan in de Philippijnen) met vinger afdrukken maken, LTO om nieuw rijbewijs (foto-tje werd daar gemaakt) en even later had ik het nieuwe plastic rijbewijs 'credit card'-je.
Het was in een halve dag geregeld.
Je kunt ook zelf naar de plaatselijke LTO. Ik heb dat bij de verlenging gedaan en op advies een 'soort fixer' genomen die daar toestemming voor heeft.
Zij deden daar de nodige controles en gaan naar de LTO (bij mij zaten ze tegenover het LTO gebouw) met de ingevulde papieren en na 2 uur had ik mijn verlengd rijbewijs.
Kostte me geloof ik iets van 1200 pesos alles bij elkaar.
JFKJFK

joselito

Citaat van: callebaut op vrijdag 23 april 2010, 07:02:33
Even iets anders .... ik ben zinnens van mij ook een motor  ( 200 cc + )aan te schaffen maar zit nog met vele vragen . Ik weet mijn rijbewijs is geldig 90 dagen na aankomst , k'heb geprobeerd om deze om te ruilen en daar wringt het schoentje al ; moet vertaald worden in het engels of tagalog .
Ik ben woonachtig te cebu en weet hier geen vertaler nederlands - engels of tagalog
2) Bij aanschaf zal ik mij ook moeten laten verzekeren tegen ongevallen denk ik
3) Registreren bij LTO .... wat betreft een nummerplaat ...? of hoe werkt het hier ?
4) enkel een vertaling is niet goed genoeg denk ik ..... drugtest afleggen , geboorte certificaat ..... ?
enfin nog steeds veel vragen waar ik momenteel nog geen antwoord op heb
Mischien is de simple weg een rijschool volgen hier nog de beste oplossing .....


Wil je een nieuwe motor of een tweedehands aanschaffen?



Jongske

Citaat van: callebaut op vrijdag 23 april 2010, 07:02:33
Even iets anders .... ik ben zinnens van mij ook een motor  ( 200 cc + )aan te schaffen maar zit nog met vele vragen . Ik weet mijn rijbewijs is geldig 90 dagen na aankomst , k'heb geprobeerd om deze om te ruilen en daar wringt het schoentje al ; moet vertaald worden in het engels of tagalog .
Ik ben woonachtig te cebu en weet hier geen vertaler nederlands - engels of tagalog
2) Bij aanschaf zal ik mij ook moeten laten verzekeren tegen ongevallen denk ik
3) Registreren bij LTO .... wat betreft een nummerplaat ...? of hoe werkt het hier ?
4) enkel een vertaling is niet goed genoeg denk ik ..... drugtest afleggen , geboorte certificaat ..... ?
enfin nog steeds veel vragen waar ik momenteel nog geen antwoord op heb
Mischien is de simple weg een rijschool volgen hier nog de beste oplossing .....

warm greetz het is hier weeral 31°C plus  :happy:
Bij aankoop van een nieuwe motor doet de verkoper de registratie dit is tegelijk de verzekering, een bijkomende verz. kan ook doch het belangrijkste is ten stelligste ongevallen vermijden, dus uiterste voorzichtigheid is geboden.
Wat betreft het rijbewijs, ik heb het eenmaal geprobeerd om een plaatselijk te bekomen, doch het al snel opgegeven,mij werd de raad gegeven(LTO Cebu)mijn Europees rijbewijs te gebruiken ook na 3 maand mits de datum van binnenkomst niet wordt vermeld op het rijbewijs en de eventuele boete is maar 300 Php
Vraagje waarom 200 cc +? het belangrijkste is de handelbaarheid en het remvermogen

Jongske  :smiley-philippines: :vl:

callebaut

Citaat van: joselito op zaterdag 24 april 2010, 05:23:44
Citaat van: callebaut op vrijdag 23 april 2010, 07:02:33
Even iets anders .... ik ben zinnens van mij ook een motor  ( 200 cc + )aan te schaffen maar zit nog met vele vragen . Ik weet mijn rijbewijs is geldig 90 dagen na aankomst , k'heb geprobeerd om deze om te ruilen en daar wringt het schoentje al ; moet vertaald worden in het engels of tagalog .
Ik ben woonachtig te cebu en weet hier geen vertaler nederlands - engels of tagalog
2) Bij aanschaf zal ik mij ook moeten laten verzekeren tegen ongevallen denk ik
3) Registreren bij LTO .... wat betreft een nummerplaat ...? of hoe werkt het hier ?
4) enkel een vertaling is niet goed genoeg denk ik ..... drugtest afleggen , geboorte certificaat ..... ?
enfin nog steeds veel vragen waar ik momenteel nog geen antwoord op heb
Mischien is de simple weg een rijschool volgen hier nog de beste oplossing .....


Wil je een nieuwe motor of een tweedehands aanschaffen?





@joselito ...... liefst een nieuwe , mijn voorkeur gaat naar Yahama 400 Majesty ABS  of de 500 T-max .... tweedehands zijn ze peperduur hier en het moet her vernieuwde model zijn 2009-2010....



Ondertussen ook nog niet stilgezeten hier en heb een telefoontje gepleegd naar het Ere Consulaat hier te Cebu ....met de vraag een Nederlandse tolk aangaande het rijbewijs en werd te woord gestaan door een heeeeeel vriendelijke dame en deze wist mij te vertellen , gewoon rijbewijs hier afgeven , word doorgestuurd naar Manila , na vertaling en voorzien van de nodige stempels gewoon terug afhalen hier te Cebu ....
Dus gewoon even langsgaan ( afspraak is niet nodig ). Zal dus maandag gebeuren
Als dit geen service is  :thumb:

callebaut

#7
CitaatVraagje waarom 200 cc +? het belangrijkste is de handelbaarheid en het remvermogen

Jongske  :smiley-philippines: :vl:


@ Jongske ... juist daarom het vernieuwde model  prima brakes en handelbaarheid ....
Waarom 200c+ , wil hem niet alleen als stadsmotor gebruiken ; is ook de bedoeling een beetje rond te toeren en wie weet kom ik je nog wel eens opzoeken .....  :biggrinn:

joselito

De laatste maal dat ik daar was heb ik gewoon een nieuwe motor gekocht. De verzekering is in de prijs inbegrepen tenzij je omnium wil. Dan moest ik 4500 pesos (ongeveer) extra betalen. De plaat krijg je na 35 dagen, zei men maar je krijgt een voorlopige plaat. Daar mag je in theorie 1 week mee rijden. Maar in de garage hadden ze het zo geregeld dat ik voor iedere week een nieuw papier had. De echte plaat heb ik nooit gezien. Na 2 maanden heb ik de motor terug verkocht en op dat moment was de echte nummerplaat er nog niet.
Dus als je een nieuwe motor koopt kan je er zo mee weg rijden en is alles in orde.

Digos


Bij een aankloop van een niewe motorbike heb je gewoonlijk niet direct je nummerplaat.....

Levert dit geen problemen op als je met de ferry's oversteekt.......je moet daar namelijk de hele papierwinkel laten zien met de nodige copie's

LIVE ONCE - LIVE IT