Daling eurokoers lastig voor Nederlanders in verre oorden

Gestart door Kano, vrijdag 14 mei 2010, 10:17:57

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Daling eurokoers lastig voor Nederlanders in verre oorden


Rnw.nl Gepubliceerd : 14 mei 2010

Nederlanders in Thailand en andere verre oorden hebben last van de afbrokkelende  eurokoers, omdat de pensioenuitkering of andere inkomsten uit Nederland mee dalen met de koers van de Europese munt. Een enkeling overweegt zelfs om terug te keren naar Nederland als de euro niet snel aan kracht wint.

Eeuwe reageert vanuit de Filippijnen op een artikel in de Wereldkrant over de alsmaar zwakker worden euro met de opmerking dat de daling hard is aangekomen bij hem. Hij moet rond moet zien te komen van een gereduceerde AOW-uitkering. 'Als er op korte termijn geen verandering is komt, overweeg ik serieus om naar Nederland terug te keren. En dat terwijl ik naar de Filippijnen geëmigreerd ben om aan een armoedig bestaan van een gekorte AOW en voedselbanken te ontsnappen. Ook de hoge inflatie hier maakt het al met al niet gemakkelijker.'

Achteruit
Eeuwe is niet de enige die klaagt over de alsmaar dalende euro. Vanuit Indonesië reageert Andre via netwerksite LinkedIn dat in zijn woonland de euro zo'n 20 procent minder waard is dan een jaar geleden. 'We hebben privé een aantal grote uitgaven uitgesteld.' Ook Tony laat vanuit Indonesië weten dat de daling van de euro voelbaar wordt in zijn portemonnee: 'het gevolg is dat wij aanzienlijk er op achteruit gaan en de kosten van levensonderhoud aanzienlijk gaan stijgen en al gestegen zijn.'

Frits schrijft vanuit Thailand dat Nederlanders in het buitenland die een pensioentje uit Nederland hebben het wel wat moeilijker krijgen nu. Enerzijds minder buitenlandse valuta voor de euro, anderzijds hebben zij vaak te maken met hoge inflatie die de producten duurder maakt.

Goed toeven
Jaap reageert wat laconieker met de opmerking dat het nog steeds goed toeven is in zijn woonland Thailand: 'ook met de huidige wisselkoers.' Maar ook hij kan niet ontkennen dat de in rap tempo zwakker wordende euro zijn weerslag heeft. 'Dat is natuurlijk niet prettig en vooral voor gepensioneerden met een relatief klein inkomen is dat erg vervelend. Maar laten we het wel even in het juiste perspectief blijven zien. Toen de gulden er nog was, kregen we 17 baht voor een gulden. Toen de euro geïntroduceerd werd, kregen we 37 baht voor 1 euro. Nu, na alle dalingen, krijgen we nog steeds 41 baht. Zeventien procent daling is veel. Maar de Engelsen moesten vorig jaar een bijna 50 procent daling van het Britse pond accepteren. En een paar jaar gelden de Amerikanen met de dollar idem dito.'

Relatief
De huidige daling van de Europese munt in fors, maar als we naar de koersontwikkeling over een reeks van jaren kijken, valt het reuze mee. Sterker nog: dan is de euro zelfs behoorlijk sterk. Kort na de introductie stond de Europese munt er veel minder goed voor!

In januari 2002 werd de euro ingevoerd als wettig betaalmiddel in twaalf landen van de Europese Unie en later maakten nog meer landen deze stap, of eigenlijk overstap op de nieuwe munt. Op de financiële markten werd al drie jaar eerder de euro geïntroduceerd: de koersen van aandelen en obligaties staan sinds 1999 genoteerd in euro's.

Vooral in de beginjaren 'presteerde' de euro zeer matig. De euro bivakkeerde indertijd zelfs op een koers ruim beneden de 90 dollarcent. De huidige wisselkoers van rond de 1,26 dollar voor één euro is altijd nog zo'n dertig procent boven het dieptepunt van kort na de introductie. Het blijft pijnlijk als iemand zijn koopkracht ziet dalen. Zeker als die persoon een laag inkomen geniet. Zo schrijft Jaap vanuit Thailand dat het na zeven vette jaren (sinds de euro aan zijn opmars begon) nu wat minder vette jaren volgen.

Zware dobber
Voor andere Nederlanders is het echter een zware dobber om rond te komen van hun salaris of uitkering nu de euro de weg naar beneden heeft ingezet. Hans schrijft vanuit Thailand dat hij het nog kan bolwerken. 'Maar er zijn legio mensen in Thailand, vaak getrouwd en zorgend voor kinderen, die leven van een lage uitkering of AOW. Deze mensen lopen bij de eerstvolgende verlenging van hun visum aan tegen het feit dat ze niet meer voldoen aan de inkomenseis. Het gevolg: geen verlenging en gedwongen terug naar Nederland.'

De grote vraag is natuurlijk wat de euro de komende tijd gaat doen. Het is simpelweg te hopen dat de euro niet verder duikelt. Als we de koers van de euro in de beginjaren in ogenschouw nemen, dan is het te hopen dat de Europese eenheidsmunt niet naar een nieuw dieptepunt gaat. Want dan is de financiële pijn voor tal van Nederlandse emigranten met een laag inkomen of uitkering vanuit Nederland niet meer te overzien. 'Bedankt Griekenland', verzucht Rob vanuit Thailand.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

boomerang

"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Baliw-katok


Limburger


callebaut

Die Hans in dat artikel .... ik denk dat ik die ook ken , of misschien is het puur toeval
Hans Van Mourik ....woont reeds vele jaren in Thailand  ( Khon Kaen ) en krijgt een povere AOW uitkering
Heb hem een paar maal ontmoet toen ik ook in Thailand verbleef . Stuurt geregeld nieuwsberichten naar de Telegraaf .

boomerang

Citaat van: callebaut op zaterdag 15 mei 2010, 06:37:29
Die Hans in dat artikel .... ik denk dat ik die ook ken , of misschien is het puur toeval
Hans Van Mourik ....woont reeds vele jaren in Thailand  ( Khon Kaen ) en krijgt een povere AOW uitkering
Heb hem een paar maal ontmoet toen ik ook in Thailand verbleef . Stuurt geregeld nieuwsberichten naar de Telegraaf .

Men zou in principe in deze gevallen de uitkeringen wat moeten verhogen want bij een eventuele terugkeer van vele ouderen wordt de druk op de toch al zo zwaar belastte zorg vergroot. Bovendien zal er dan ook in huisvesting voorzien moeten worden waarbij er meestal een beroep op de huursubsidie gedaan moet worden.
Een verhoging van bijvoorbeeld een 20% zou in dat geval meer opleveren dan dat het de gemeenschap anders zou moeten gaan kosten lijkt mij.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

gosternokke

DEnk niet de de Nederlandse overheid gevoelig is voor dit soort argumenten boomerang.  Trouwens nederlanders die permanent in het buitenland wonen, spenderen hun volledige inkomen in het land waar zij wonen, en dragen dus 0,0 bij aan de Nederlandse economie.     Denk eerder dat Nederlanders die permanent in het buitenland wonen in de toekomst op hun AOW gekort gaan worden, dat er een soort woonlandbeginsel op de AOW los losgelaten, dus woon je dan in een land met een lage levensstandaard zoals Filippijnen dan krijg je maar een gedeelte van je AOW.  Trouwens jouw plan is toch niet uit te leggen aan Nederlanders die ook  van alleen een AOWtje in Nederland moeten rondkomen.   Ik heb zelf nog een moeder van 80 jaar die het ook moet doen doen met 900 eurie AOW in de maand.  En daar houd ze iedere maand nog van over zegt ze.  Dus zie ik niet in waarom Nederlanders die in het buitenland wonen 20 % meer zouden moeten krijgen,zeker niet als je in een land als Filippijnen woont waar het gemiddelde maandinkomen maar een paar honder euro per maand is.

Kano

Hoho Gosternokke, ik moet over mijn pensioen belasting in Nederland betalen. Dat is 100% kassa voor Nederland want ik krijg daar NIETS voor terug.
En een woonlandbeginsel voor de AOW zal nog wel heel wat voeten in de aarde hebben denk ik.  Want krijg je dan premie terug als minder AOW uitgekeerd wordt of meer AOW als je in een land woont met een hogere levensstandaard dan NL?  :hoedjeaf:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

boomerang

Citaat van: gosternokke op zaterdag 15 mei 2010, 07:18:43
DEnk niet de de Nederlandse overheid gevoelig is voor dit soort argumenten boomerang.  Trouwens nederlanders die permanent in het buitenland wonen, spenderen hun volledige inkomen in het land waar zij wonen, en dragen dus 0,0 bij aan de Nederlandse economie.     Denk eerder dat Nederlanders die permanent in het buitenland wonen in de toekomst op hun AOW gekort gaan worden, dat er een soort woonlandbeginsel op de AOW los losgelaten, dus woon je dan in een land met een lage levensstandaard zoals Filippijnen dan krijg je maar een gedeelte van je AOW.  Trouwens jouw plan is toch niet uit te leggen aan Nederlanders die ook  van alleen een AOWtje in Nederland moeten rondkomen.   Ik heb zelf nog een moeder van 80 jaar die het ook moet doen doen met 900 eurie AOW in de maand.  En daar houd ze iedere maand nog van over zegt ze.  Dus zie ik niet in waarom Nederlanders die in het buitenland wonen 20 % meer zouden moeten krijgen,zeker niet als je in een land als Filippijnen woont waar het gemiddelde maandinkomen maar een paar honder euro per maand is.

Natuurlijk zal de Nederlandse overheid daar niet gevoelig voor zijn, dat begrijp ik heel goed. Maar denk eens aan de kosten voor de staatsruif als ik zou besluiten om met mijn veel jongere Filippijnse asawa en haar twee zonen terug te keren.
Wij zouden dan een aanvulling van de Sociale Dienst krijgen om op het sociale minimum te komen. Scholing en kinderbijslag voor de minderjarige jongens. Huursubsidie. Alle mogelijke vrijstellingen.
In feite lever ik de Nederlandse overheid alleen maar een besparing op door hier te blijven en verwacht ik zeer zeker geen zogenaamd woonlandbeginsel want een dergelijk besluit zou hun alleen een soort boemerang effect opleveren.
Zij zullen moeten begrijpen dat als je in een land als dit een klein beetje een westers levensstandaard wilt ophouden je de huidige AOW uitkering ook hard nodig hebt. Bovendien heb ik hier 47 jaar lang een premie voor afgedragen.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"