Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

ABNAMRO GEVAARLIJK VOOR EXPAT!

Gestart door Amice, zondag 21 november 2010, 05:36:45

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Het zal je maar overkomen!

Een Nederlander die van zijn pensioen geniet in de Filippijnen, kreeg bericht dat zijn Fortis account werd gemigreerd naar de afgescheiden ABNAMRO en dat een nieuw bankpas naar hem was opgestuurd.
Het pasje kwam echter nooit aan, hoogstwaarschijnlijk omdat de Filippijnse post niet te vertrouwen is en dergelijke waarde brieven worden onderschept.
de Nederlander gaf dit aldus door aan de  bank waarop korte tijd later zijn huidige in het bezit zijnde bankpas werd geblokkeerd. Een lijdensweg van 3 maanden en nog durende.

Als reden werd aangegeven dat hij zijn adres niet had doorgegeven. Echter werd de bank gevraagd hoe het kan dat zij wel de bank afschriften en de melding van het nieuwe pasje naar zijn juiste adres in de Filippijnen konden sturen, als het adres onjuist of niet bekend zou zijn? Deze bank bleef het antwoord schuldig maar sommeerde de Nederlander dat hij zich bij de ambassade diende melden voor een in leven verklaring en persoon verificatie, aangezien er verdenkingen waren van skimming met de toegestuurde pas.
De Nederlander heeft de verklaring laten opstellen welke hij (zonder over zijn banksaldo tegoed te kunnen beschikken)diende te  betalen en die per telefax naar de bank vestiging gestuurd. Overigens vergezeld met een  ingebrekestelling en een klacht naar de bank toe.
Er gebeurde niets, enkel na een volgende 2 weken werd er een email gestuurd dat de klacht in behandeling was genomen????
Na een antwoord te hebben gestuurd op deze email en een hernieuwd verzoek om een nieuw pasje toe te sturen maar dan per DHL,waarvan de kosten van zijn rekening mochten worden afgetrokken, ofwel zijn oude pas te deblokkeren.
Kreeg de Nederlander een antwoord per email, dat het pasje niet kon worden aangemaakt en ook niet kon worden gedeblokkeerd aangezien zijn handtekening afweek van de handtekening kaart bij de bank. Waarom kwam de bank daar eerst nu mee???
Ten einde raad besloot de Nederlander maar een advocaat in handen te nemen om de zaak te laten regelen.
Deze advocate heeft de bank benaderd en kreeg de vestigingsmanager bereidt om een nieuwe bankpas op te sturen, met nogmaals het verzoek om dat per DHL te doen.
Na enige dagen wachten nog steeds geen pasje en de advocate werd benaderd om te vragen of en hoe het pasje is opgestuurd.
De bank antwoordde daarop dat het per normale post was verstuurd aangezien dat automatisch gebeurt en men zich aan protocollen diende te houden.
Aldus restte de Nederlander in de Filippijnen niets anders dan wederom te wachten totdat de bankpas zou worden afgeleverd, welke normaliter 14 dagen duurt.
Intussen ontving de Nederlander wel een bevestigingsbrief dat het pasje was opgestuurd en een bankafschrift, maar geen pasje.

Tot op de dag van vandaag:
-Heeft de Nederlander nog steeds geen beschikking over zijn pensioen op zijn bankrekening. Is er geen enkel bewijs geleverd dat het pasje is toegestuurd en was er geen enkel support door de bank om hem uit deze door de bank veroorzaakte situatie te helpen. Is er geen enkel uitzicht dat het probleem en de klacht zullen worden opgelost. Dient de Nederlander zich tegen zijn wil te melden bij de ambassade om repatriëring te verzoeken of anderzins zijn ticket te verkrijgen.
In voornoemd geval gaat het om vestiging Spijkenisse Raadhuislaan 91 en zijn vestigingsmanager.  Welke geen enkele mededogen of begrip voor de klant in zijn situatie heeft, maar vooral klaarblijkelijk moedwillig of door laksheid tot stand zijn gekomen  met onbewezen argumenten,drogredenen en vooral (vanwege de waarschuwingen inzake de postverzending) indruisen tegen het door de bank gehanteerde begrip 'fraudebestrijding'. Hoezo protocollen??

:hoedjeaf:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Pjottr

En die advocaat die vangt ook nog eens haar fee? En wat doet zij nu dan? Ik ging naar de pers.Neem aan dat die nederlander familie heeft in Ned. Publiceer dit landelijk
Ik weet hoe verrot de mentaliteit is bij ABN Het ineteresseert de mensen totaal niets of dat jij een probleem hebt.Schuiven alles af en door en de klant is de dupe
Zoek publiciteit en dan moet je eens zien dat het wel kan
Knutselaars zijn het allemaal.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Amice

Dat is ook de bedoeling en dit forum heeft de primeur.

Het frusterende is dat het allemaal juridisch wel juist is en abn zich strikt aan de regels houdt, en toch weer niet, als het erop aan komt dat het in het voordeel van de klant zou kunnen zijn. Hierbij doel ik op de verzending, waarbij de door de ABN gekozen weg nu dus geleidt heeft dat tot 2x toe het pasje is verdwenen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Kano

Aan de ene kant wijzen de banken de klanten erop voorzichtig te zijn met bankpassen, inloggen, emails en wachtwoorden, maar aan de andere kant sturen zij wel de bankpassen en creditcards op per gewone post (soms met een groot logo erop_) en ook zo dat je heel goed kunt voelen dat er een bankpas in de enveloppe zit.  :ikkeniebegrijp:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luke

Het is bij Fortis en Citibank niet anders! Ze sturen enkel met GEWONE POST briefwisseling op het geregistreerde adres!

Fortis heb ik uiteindelijk zover gekregen dat ze niets (waardevol) per post opsturen maar gewoon in hun kantoor houden. De rekeningafschriften kan ik per PC-banking opvragen alsook berichten dat er een nieuwe kaart of belangrijke iets beschikbaar is. Ik geef dan een (geschreven) volmacht aan een vertrouwenspersoon die het kan ophalen. Stuur ook een bericht (per PC-banking) dat die persoon het zal ophalen op die datum(s). het werkt tot nu toe.

Bij Citibank krijg ik dat absoluut niet gregeld! Ze blijven sturen naar mijn post adres in PH. Je kan vragen (bellen naar callcenter) on kaarten te blokkeren tot je ze in handen hebt. Wel moet ik erbij zeggen dat er geen herkenbare logo's of opschriften op de envelopes staan. Enkel dat ze buitenmaats zijn met een PB in Nederland als afzender.
Heb gelukkig de kaarten, in het verleden, ontvangen.


Johan En Elvie

Voorlopig leef ik nog niet in de Filippijnen (zal komen als ik op pensioen ben maar zal nog even moeten wachten ben nu 46)
Misschien is dit een goede plaats om eens de mogelijkheden te plaatsen wat het beste werkt.
Uit ervaring zou ik nooit meer zaken doen met een grote bank zoals bnp paribas fortis (op dit forum is de reden hiervoor reeds geplaatst met hun 13500 euro wederbelegingsvergoeding die ze in mijn nek draaien en ik apropos toch heb moeten betalen ondanks al de goede tips en mogelijkheden hier)

Ik denk dat een kleinere bank beter en persoonlijker werkt voor zo'n zaken maar ik kan verkeerd zijn.

Ja soms begrijp je het niet hé je moet overal heel voorzichtig zijn maar ze sturen wel kaarten met de post op en de code in een afzonderlijke brief de dag erna of soms zelfs gelijktijdig als dat iemand onderschept wat dan.
Zelfs je postbode (of vervanger) kan als hij wil daar zijn slag slaan.
Normaal gezien zijn postbodes betrouwbaar maar regelmatig hoor je toch dat ze brieven niet leveren en op zolder leggen.
Als er eens eentje zou tussen zitten die deze zaken inhoud, een weekje of zo en dan naar het buitenland vertrekt in de anonimiteit dan zitten ze daar wel schoon met hun zogezegd waterdicht systeem.

Hier wordt het opnieuw bewezen, een bank is geen liefdadigheidsinstelling, je hebt ze nodig om te lenen voor je huis waar ze goed op verdienen maar oh wee als er iets fout loopt.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

Amice

Citaat van: Kano op zondag 21 november 2010, 07:17:02
Aan de ene kant wijzen de banken de klanten erop voorzichtig te zijn met bankpassen, inloggen, emails en wachtwoorden, maar aan de andere kant sturen zij wel de bankpassen en creditcards op per gewone post (soms met een groot logo erop_) en ook zo dat je heel goed kunt voelen dat er een bankpas in de enveloppe zit.  :ikkeniebegrijp:

Daar ligt nu juist de kneep.
Het protocol (eigenlijk de postwet bankwezen)schrijft voor dat de bank dat met normale post mag versturen, iedere andere optie komt dan niet meer in vrage.
Maar als dat dan fout gaat dan is de klant de dupe en wordt eigenlijk meteen als verdachte gezien.

Daar waar bv de ING momenteel veel doet om het vertrouwen terug te winnen, doet de ABN er juist n schepje bovenop om te laten zien dat men eigenlijk enkel je geld wenst te jatten.

Ik kan maar een raad geven, massaal wegwezen bij die bank en eigenlijk zou dat voor alle banken moeten gelden.
Ik geef dit nog enkele maanden en dan zijn ze weer poeslief en aardig, komen met geldverslindende reklame campangnes om de klanten weer terug te krijgen maar voorlopig ben en blijf je als klant de dupe want wie denk je dat dit allemaal zal moeten gaan betalen?

Enfin de trend is gezet en je zal wel gek wezen als je dit als klant zou pikken,
De media hebben weer iets om van te smullen, in dit geval komt dat ten goede.
Geheid dat dit geen op zich zelf staand geval is.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

josv

Tip 2 : zorg in NL. of BE voor een vertrouwd postadres. Uiteraard doe ik zoveel mogelijk dingen via internet. Maar pasjes en dat soort gedoe gaan gewoon via derden. Ik geef toe, niet iedereen kan beschikken over een vertrouwd persoon.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Amice

Tip 3 dan maar:

Zorg dat je bij minimaal 2 banken een rekening hebt met bankpas liefst een in het land waar je gaat wonen.
Een (prepaid) creditcard kan in zulke gevallen ook n goed alternatief zijn.

Maar goed het moet me daarmee dan toch van het hart dat het eigenlijk van den zotten is dat een klant van de bank zich in allerlei bochten moet wringen om te kunnen ontsnappen aan de macht van banken, notabene die bank die werkt met jou geld en er flink aan verdient.

Als het dan toch geld kost, ben ik de mening toegedaan dat ze op deze manier geen bestaansrecht hebben, en haak ze meteen pootje, wegwezen met die handel. :negatief:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Amice

Dit verhaal kan nu afgemaakt worden:

Betreffende nederlander zat dus in totaal 8 maanden zonder geld en bankpas van de ABN AMRO en heeft dus intussen een bankrekening geopend bij een bdo bank hier in manila, waar hij zijn AOW op laat storten.

Op die manier kon hij dus geld sparen voor een ticket naar nederland om daar het geld van zijn ABNAMRO rekening door te sluizen naar zijn filippijnse rekening.
Echter zijn bedrijfspensioenfonds wilde de aanvullende pensioensuitkering niet naar de filippijnen overmaken omdat dat te duur zou worden.
Ook andere banken wilde de ABNAMRO rekening niet overnemen omdat het aanvullend pensioen bedrag te laag was om geld aan te verdienen.

Noodgedwongen heeft de man dus zijn ABNAMRO rekening aangehouden en zijn in nederland wonende zus volledig gemachtigd en haar van bankpas voorzien.

NU komt de clue:
De ABNAMRO heeft zijn pasje naar zijn filippijns adres gestuurd en bij terugkomst las hij dus in de begeleidende brief dat hij die pas enkel in Nederland kon activeren. :ikkeniebegrijp:
Vervolgens heeft hij die pas dan maar opgestuurd naar zijn gemachtigde zus om te activeren en retour filippijnen te zenden.
Maar nee dat kon volgens de ABNAMRO niet zonder persoonlijke brief met copie paspoort van hemzelf.
Nee ook na ontvangst van de brief werd dat niet geaccepteerd vanwege vermoede van fraude.

ABNAMRO is aldus rijp voor een TV soap gelijk aan goede tijden slechte tijden, want de man zit dus alweer zonder pas in de filippijnen, maar gelukkig nu wel met zijn aow op zijn filippijnse rekening en zijn zus stuurt hem het geld  na gepind te hebben toe per western union.

Wat je met zo'n bank nog moet in nederland is mij een raadsel. :jajaja:

Je maakt wat mee hier

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent