Vergelijking kostprijzen levensmiddelen Philipines versus BE en NL

Gestart door Johan En Elvie, woensdag 30 november 2011, 15:42:50

Vorige topic - Volgende topic

Johan En Elvie

Graag startte ik hier een nieuw topic waar iedereen wel iets zal aan hebben.
Laat ons eens de kostprijzen vergelijken van levensmiddelen hier in België, Nederland en de Filipijnen.
Sommige zaken kan je niet vergelijken omdat dit soms aangeboden wordt in andere merken, verpakkingen, hoeveelheden
Maar toch maar een poging doen.

De brandstofprijzen bijvoorbeeld
In België nu  Diesel â,¬ 1,4850/L         
Eurosuper 95   â,¬ 1,5930/L         
Eurosuper 98   â,¬ 1,6130/L   

Wel opgelet dit zijn de officiële prijzen meestal kan je wel een tankstation vinden die 0,10 euro/L korting geeft op deze prijzen.

Aan Mensen die in de Filipijnen wonen nu de taak om hiernaast de prijs te plaatsen in de Filipijnen.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

Johan En Elvie

Nog een lijstje prijzen van een kleine boodschap die ik vandaag heb gedaan bij de Beenhouwer.

Spagetti saus = 8,44 euro/kg (kocht 2 keer 800 gram)

Americain prepare = 8,68 euro/kg (kocht 100 gram voor op de boterham)

Provinciaalse saus = 5,50 euro/kg (kocht 400 gram, lekker bij rijst)

Belegde broodjes = 2,50 euro/stuk (kocht er 2 voor mij en mijn lief vrouwtje

Totale prijs voor deze kleinigheid 21,87 euro (of x60 = 1312,20 pesos)

Een belegd broodje smoss is (voor onze Nederlanders die dit niet weten, wij Belgen hebben de taak om die Nederlanders beter te doen eten hehehe) Een stuk frans brood, baget van ongeveer 30cm lengte met daartussen, sla, tomaat, kaas, gerookte hesp van het varken, mayonaise, eieren
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

bananacreek

Citaat van: Johan En Elvie op woensdag 30 november 2011, 15:42:50
Graag startte ik hier een nieuw topic waar iedereen wel iets zal aan hebben.
Laat ons eens de kostprijzen vergelijken van levensmiddelen hier in België, Nederland en de Filipijnen.
Sommige zaken kan je niet vergelijken omdat dit soms aangeboden wordt in andere merken, verpakkingen, hoeveelheden
Maar toch maar een poging doen.

De brandstofprijzen bijvoorbeeld
In België nu  Diesel â,¬ 1,4850/L         
Eurosuper 95   â,¬ 1,5930/L         
Eurosuper 98   â,¬ 1,6130/L   

Wel opgelet dit zijn de officiële prijzen meestal kan je wel een tankstation vinden die 0,10 euro/L korting geeft op deze prijzen.

Aan Mensen die in de Filipijnen wonen nu de taak om hiernaast de prijs te plaatsen in de Filipijnen.


Drie dagen geleden in Dumaguete, maar nu iets lager sedert gisteren, morgen wel een foto nemen en diesel staat nu hier op P48,62/l


Digos


Americain prepare, belegde broodjes is moeilijk om te vergelijken, ik heb dat nog nooit kunnen kopen in de phils.

Dan de prijzen van bij een  :belgiesmiley: beenhouwer ipv een supermarkt en dan tegenover de phils, ja dan word de vergelijking wel heel groot hé.

LIVE ONCE - LIVE IT

josv

Sorry Johan, maar nu vraag je iets onmogelijks. Ok, benzine-prijzen vergelijken prima, spaghettisaus kan ik ook nog wel voor je vinden maar :

CitaatAmericain prepare = 8,68 euro/kg (kocht 100 gram voor op de boterham)

Provinciaalse saus = 5,50 euro/kg (kocht 400 gram, lekker bij rijst)

Belegde broodjes = 2,50 euro/stuk (kocht er 2 voor mij en mijn lief vrouwtje

Totale prijs voor deze kleinigheid 21,87 euro (of x60 = 1312,20 pesos)


is echt abacadabra voor mij.

Wat wil je ? Kilo suiker, bloem, rijst, Gasul etc. etc. Daar wil ik best wel m'n best voor doen.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Johan En Elvie

Citaat van: Digos op woensdag 30 november 2011, 16:02:33

Americain prepare, belegde broodjes is moeilijk om te vergelijken, ik heb dat nog nooit kunnen kopen in de phils.

Dan de prijzen van bij een  :belgiesmiley: beenhouwer ipv een supermarkt en dan tegenover de phils, ja dan word de vergelijking wel heel groot hé.



Weet ik heb ik al aangehaald in de opening dat sommige zaken niet te koop zijn in de filipijnen weet ik ook, het heeft ook gewoon de bedoeling om eens na te gaan en te posten hoe duur het hier wel is in België en Nederland tegenover daar in de Filipijnen.
Daarenboven is dit ook een tool om te zien wat hier wel en daar niet te verkrijgen is zoals je al aanhaalt.
Wat ik wel weet is dat je een belegd broodje misschien niet kan kopen in de Filipijnen maar het wel kan maken hé en aanbieden, de ingrediënten zullen wel aanwezig zijn en ook hier kan men mee spelen en naar eigen smaak en beschikbaarheid aanpassen.

Ook omgekeerd zou het interessant kunnen zijn.
Je kent ongetwijfeld de zakjes met Champoo die je in de Filipijnen kan kopen, wij hebben hier grotere fessen nietwaar.
Als men deze prijzen eens onder de loep neemt kan het zelfs zijn dat wij hier in  :belgiesmiley: en  :nederlandsevlag: goedkoper zijn  bij sommige merken. En zeker kwaliteit gericht als je uit die zakjes 40% water knijpt bij een product van unilever dan weet je het wel waarom ze dit per peso verkopen.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

yepyep

#6
Vergeet niet dat Nederland het land is waar de meeste accijns op benzine wordt geheven. Daardoor kwam Nederland als duurste uit de bus enkele jaren geleden.

Ik wil het graag samenvatten:
Benzine, lokaal bier, vlees en viswaren (lokaal) en lokaal geproduceerde etenswaren die verkocht worden in een supermarkt zijn goedkoper.
Geimporteerde etenswaren zijn duurder. Hetzelfde geld voor merk producten (kleding etc.)

Lokaal geassembleerde wagens (die in onderdelen geimporteerd worden op de Filippijnen geassembleerd worden) zijn goedkoop. Wagens die in het buitenland gemaakt zijn en rechtstreeks geimporteerd worden zijn schrikbarend duur (150-200% als ik me niet vergis).

Dat is wat ik ervan weet na bijna 4 jaar in Metro Manila te wonen.

P.s. wat ik wil zeggen is dat als je het kwalitatieve voedsel wat ik voorheen bij de AH of Jumbo kocht, hier koop en geen rekening houdt of het geimporteerd is of niet, dan ben je snel duurder uit dan in NL.

Johan En Elvie

Citaat van: josv op woensdag 30 november 2011, 16:05:23
Sorry Johan, maar nu vraag je iets onmogelijks. Ok, benzine-prijzen vergelijken prima, spaghettisaus kan ik ook nog wel voor je vinden maar :

CitaatAmericain prepare = 8,68 euro/kg (kocht 100 gram voor op de boterham)

Provinciaalse saus = 5,50 euro/kg (kocht 400 gram, lekker bij rijst)

Belegde broodjes = 2,50 euro/stuk (kocht er 2 voor mij en mijn lief vrouwtje

Totale prijs voor deze kleinigheid 21,87 euro (of x60 = 1312,20 pesos)


is echt abacadabra voor mij.

Wat wil je ? Kilo suiker, bloem, rijst, Gasul etc. etc. Daar wil ik best wel m'n best voor doen.

Ja alles wat dan vergelijkbaar is laten we daar eens mee beginnen, zo weten wij hier in  :eu: ook wat het zou kosten indien wij ginder in de  :smiley-philippines:  zouden leven.

Zo weet ik ook dat WC papier daar best per rol gekocht wordt, heel goedkoop, als je een pak van 12 rollen koopt betaal je in de  :smiley-philippines: meer dan dat je ze allemaal per stuk zou kopen in een kleine sari sari of hoe ze daar in  :smiley-philippines: zaken doen  :applaus:
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

Johan En Elvie

Citaat van: yepyep op woensdag 30 november 2011, 16:16:48
Vergeet niet dat Nederland het land is waar de meeste accijns op benzine wordt geheven. Daardoor kwam Nederland als duurste uit de bus enkele jaren geleden.

Ik wil het graag samenvatten:
Benzine, lokaal bier, vlees en viswaren (lokaal) en lokaal geproduceerde etenswaren die verkocht worden in een supermarkt zijn goedkoper.
Geimporteerde etenswaren zijn duurder. Hetzelfde geld voor merk producten (kleding etc.)

Lokaal geassembleerde wagens (die in onderdelen geimporteerd worden op de Filippijnen geassembleerd worden) zijn goedkoop. Wagens die in het buitenland gemaakt zijn en rechtstreeks geimporteerd worden zijn schrikbarend duur (150-200% als ik me niet vergis).

Dat is wat ik ervan weet na bijna 4 jaar in Metro Manila te wonen.

P.s. wat ik wil zeggen is dat als je het kwalitatieve voedsel wat ik voorheen bij de AH of Jumbo kocht, hier koop en geen rekening houdt of het geimporteerd is of niet, dan ben je snel duurder uit dan in NL.

Zie je wel dat iedereen iets gaat hebben aan dit topic zo worden we allemaal terug iets slimmer.
Ken je die mop.
Een Nederlander gebruikte een Belgische krant om zijn gat mee af te kuisen, pas op na een tijdje was zijn gat slimmer dan zijn hoofd geworden (Urbanus)

Maar het ging bij Urbanus dan wel over een WAAL en een VLAMING, het was Urbanus die juist woonde op de taalgrens en die Waal gebruikte de Vlaamse krant op zijn WC (hij kon ze toch niet lezen)
Maar ik maak er hier graag  :nederlandsevlag:  versus  :belgiesmiley:  van heb hier nog niet veel Walen gezien.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

Digos

Ha ok.

Wil morgen wel eens wat noteren op 't werk en zal beginnen met de spaghetti saus, dat begint al bij 0,94 cent, met groenten....met vlees, met vlees en groenten, wat merk?

1 liter naft blijft 1 liter.

Kwantiteit en kwaliteit is ook een gegeven.
LIVE ONCE - LIVE IT