Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

LTO miserie...

Gestart door Fonzie3300, dinsdag 5 februari 2013, 14:08:54

Vorige topic - Volgende topic

Fonzie3300

Mijn vrouw en ik kochten een jaar geleden een Honda Fit bij een legale dealer in Cebu City.  Geen vuiltje aan de lucht, registratie bij LTO en rijden maar. We wisten dat het een surplus wagen is maar stelden ons daar geen vragen bij omdat half de Filippijnen met surplus wagens rondrijden. Nu is het opnieuw tijd om de wagen voor een jaar te registreren en wat we te horen kregen bij LTO deed ons gewoon van onze stoel vallen.

Honda Fit's (en verschillende andere merken en types zoals Toyota, Mitsubishi ed) worden niet meer geregistreerd door LTO omdat het surplus wagens zijn. Blijkbaar heeft Honda een klacht ingediend, en gewonnen, bij de Supreme Court waarna deze hoogste rechtbank beslist heeft om zonder boe of ba de duizenden eigenaars van surplus autos in de Filippijnen een loer te draaien door LTO te verbieden deze wagens nog langer te registreren en ze gewoon in de ban te slaan.  Volgens de LTO bediende kunnen ze de wagen zelfs in beslag nemen als we er toch nog mee zouden rijden.

We krijgen met andere woorden onze auto niet meer geregistreerd en kunnen hem net zo goed op de schroothoop gooien. Dat is een serieus fiancieel verlies voor duizenden mensen maar dat kan de Supreme Court natuurlijk geen reet schelen. We hebben een emission test center ingehuurd (we betalen alleen bij succes) die aan het proberen zijn om de wagen alsnog te registeren in 1 of andere provincie, waar de LTO hopelijk minder strikt is in het opvolgen van de regels, maar tot nu toe zonder succes. Onze laatste kans is registratie in Mindanoa (wij wonen op Mactan, Cebu) maar het ziet er naar uit dat het zelfs daar niet gaat lukken. We hebben het geld niet om een nieuwe wagen te kopen en met een zware hypotheek is een auto lening ook geen goed idee dus we zijn serieus gekloot hier.

Gezellig he, ipv een oplossing met Honda te zoeken of de ban uit te spreken op alle toekomstige aankopen en registraties van surplus wagens veroordelen ze gewoon duizenden onschuldigen, die ter goeder trouw een wagen kochten, tot een serieus financieel verlies. Allen maar in de Filippijnen zeker?

Nu vraag ik me af of ze de vele duizenden surplus jeepneys OOK gaan bannen maar daar twijfel ik sterk aan.  Enfin, als je een surplus wagen hebt die later dit jaar aan registratie toe is, informeer je dan maar eerst even. Dat geeft je wellicht tijd om al voor een nieuwe wagen te beginnen sparen.


yepyep

Ik weet dat Honda's niet als taxi's mogen fungeren, maar dat lag aan Honda zelf geloof ik. Klote situatie zeg.

Heb je gedubbelchecked of dit de waarheid is? Misschien is er toch nog een weg om deze auto te registreren.


bananacreek

Dit is een Honda Horizon en ook als surplus uit Japan geimporteerd maar hetzelfde als Isuzu Bighorn en ook als zodanig als Isuzu op de LTO geregistreerd en ik ga dat morgen navragen bij een surplus importer hier............


Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

bananacreek

CitaatGezellig he, ipv een oplossing met Honda te zoeken of de ban uit te spreken op alle toekomstige aankopen en registraties van surplus wagens veroordelen ze gewoon duizenden onschuldigen, die ter goeder trouw een wagen kochten, tot een serieus financieel verlies. Allen maar in de Filippijnen zeker?

Normaal zijn alle surplus wagens die je hier koopt al geregistreerd bij de LTO?

Ik moest alleen de registratie veranderen in mijn naam...maar dat heeft de surplus dealer voor mij gedaan.....

Ronny55

Begrijp het niet goed, wat wordt met Surplus bedoeld??? tweedehands ? tweedehands geimporteerd???
heb ook een tweedehands import ,januari registratie vernieuwd, geen probleem . Wel heb ik horen waaien, maar heb het afgedaan als onzin, dat het ombouwen van stuur rechts naar links niet meer mag?????
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieƫn vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

yepyep

Ik vraag me af wat de rechtzaak van Honda dan over ging. LTO voert een pesterijtje waarmee ze ook dus de Honda bezitters tekort mee doen.

No common sense denk ik dan...

bananacreek

Dus de problemen zijn alleen met de Honda FIT?.............


Fonzie3300

Honda Fit is de Filippijnse versie van de Honda Jazz maar dan een pak goedkoper. Wij hebben 285.000 pesos aan de onze betaald. We gingen er, net als zovele andere eigenaars van Fit's vanuit dat het jonge, tweedehandswagens uit Japan zijn en dat blijkt voor een deel ook zo te zijn.

De meerderheid wordt blijkbaar in onderdelen geimporteerd en hier geassembleerd om een Fil wet op het importeren van voertuigen niet in de Fil gemaakt te omzeilen. Het zijn originele, dikwijls nieuwe Honda onderdelen die meestal komen van legitieme Honda dealers in Japan en de USA.  Honda heeft daar een probleem mee want zij verkopen natuurlijk bijna geen Jazz's in de Filippijnen. Dus zijn ze gaan wenen bij de Supreme Court en die hadden blijkbaar geen zin om verstandig te beslissen in het voordeel van de vele Fit (en andere surplus bestuurders) en Honda te dwingen mee te helpen in het vinden van een oplossing. Gewoon alle surplus Honda's in de ban slaan was makkelijker.

Nu gaat het niet alleen over Honda Fit volgens LTO Mactan. Alle merken en types die anders heten in de Fil zitten in de gevarenzone. Ik kan slechts op 1 naam komen nu; suzuki Samurai heet hier Suzuki Jimmy bijvoorbeeld maar er zijn er veel meer.

Best effe gaan informeren bij LTO wanneer je zo een voertuig hebt.

Fonzie3300

Citaat van: yepyep op dinsdag  5 februari 2013, 14:13:07

Heb je gedubbelchecked of dit de waarheid is? Misschien is er toch nog een weg om deze auto te registreren.



Mijn vrouw heeft al verschillende Filippijnese fora, blogs enz uitgepluisd en overal zeggen gedupeerde Fit eigenaars hetzelfde: LTO weigert om hun voertuig voor het volgende jaar te registreren of hoe je dat ook moet noemen. We zijn dus niet alleen en er zijn nu al honderden gedupeerden overal in de Fil. Dat aantal gaat elke maand groter worden en wellicht aangevuld worden met de eigenaars van andere merken want LTO Mactan liet aan mijn vrouw weten dat het niet alleen over Honda Fit's maar ookover andere merken gaat zonder in detail te treden.

Misschien moeten we wel een consumers organisatie oprichten, een wreed goeie advokaat nemen en een class suit starten tegen Honda en de Filippijnse overheid.