Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Van een grote en een kleine slag

Gestart door Adriaan, woensdag 18 juni 2014, 07:09:22

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

Vandaag is het precies 199 jaar geleden dat de Slag bij Waterloo werd uitgevochten met het bekende gevolg. Had het anders kunnen zijn? In de nacht van 17 0p 18 juni regende het zo zwaar daar dat de grond in de morgen doorweekt was en de Franse kanonniers aanvankelijk niet hun geschut in stelling konden brengen. Daarom begon hun kanonnade niet in de morgen om zes uur, zoals de bedoeling was, maar pas om half twaalf - nadat de grond wat was opgedroogd. Om vier uur zag de zaak er slecht uit voor Wellington en Napoleon had al een ijlbode naar Parijs gezonden met het bericht van de overwinning. En toen verscheen Blücher op het toneel... Als de slag om zes uur was begonnen zouden de Engelsen in dat stadium waarschijnlijk al definitief in de pan zijn gehakt en de Fransen hadden zich op hun nieuwe vijand kunnen concentreren. Het zou aan de geschiedenis van Europa een andere wending hebben gegeven. Ten goed of ten kwade? Wie zal het zeggen. Maar deze brief zou misschien in het Frans zijn gesteld.

Ongeveer twee maanden voor die slag, op de 10de April 1815, was er een uitbarsting van de vulkaan Tambora op Sumbawa - de heftigste uitbarsting in de opgetekende geschiedenis waarbij meer dan zeventig duizend mensen het leven verloren. Ten minste een historicus heeft beweerd dat de onmatig zware regenval in Belgie  in de nacht van 17 op 18 juni 1815, aan de activiteit van die vulkaan te wijten was. Niet zo zeer aan de heftigste eruptie, die 1816 een "jaar zonder zomer" in Europa deed zijn en misoogsten en hongersnood veroorzaakte, maar aan de vooractiviteit. Zo hangt alles met alles samen.

Van een grote naar een kleine slag vandaag - Oranje tegen Australie. Het Oranjelegioen zal het zwaar hebben de Australiers met hun strijdkreet van "Aussie (spreek uit: Ozzie), Aussie, Aussie, Oi, Oi, Oi" te overstemmen, want ik hoorde dat na de Brazilianen en Amerikanen Australiers de meeste kaartjes hebben gekocht - veertig duizend stuks.
Zou het op dat strijdtoneel ook geregend hebben vannacht?

peldoman

Wij Nederlanders noemen de wedstrijd van vanavond tegen de Aussie een;  Kat in ,t bakkie!
Betekenis hiervan is , Een Makkie , dus een eenvoudige makkelijke wedstrijd voor ons.
Wordt ook niet zoveel aandacht aan gegeven, zal wel een Walk over worden!

ps. Weet iemand al welk vliegveld het Belgische team volgende week landt , Zaventem heb ik gehoord?

josv

Citaat van: peldoman op woensdag 18 juni 2014, 09:02:58

ps. Weet iemand al welk vliegveld het Belgische team volgende week landt , Zaventem heb ik gehoord?


Yep, stond vanochtend in de krant.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Amice

Ach zulke doe vakanties moeten ook niet  te lang duren  :biggrinn:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Adriaan

Zou het inderdaad een "kat in't bakkie" zijn? Ik ben nog Nederlander genoeg om dat ook te wensen maar het feit blijft dat, voor zover ik weet, Nederland nooit van Australie gewonnen heeft.

CitaatNederland is er ook bij zijn derde poging niet in geslaagd Australië over de knie te leggen. De ploeg van bondscoach Bert van Marwijk kwam in een matige wedstrijd in Sydney niet verder dan een 0-0 gelijkspel tegen The Socceroos.

In het verleden bleek Australië ook al een taaie kluif voor het Nederlands elftal. Beide landen kruisten tweemaal de degens en nooit lukte het Oranje beslag te leggen op de volle buit. In de aanloop naar het WK 2006 hielden de Aussies Nederland in de Kuip op 1-1. Ruim twee jaar later, in september 2008, stapten de Australiërs zelfs als winnaar van het veld. In Eindhoven werd het destijds 1-2. Voor Bert van Marwijk was dat de enige nederlaag in zijn loopbaan als Nederlandse keuzeheer.
[/size]

peldoman

Citaat van: Adriaan op woensdag 18 juni 2014, 09:51:44
Zou het inderdaad een "kat in't bakkie" zijn? Ik ben nog Nederlander genoeg om dat ook te wensen maar het feit blijft dat, voor zover ik weet, Nederland nooit van Australie gewonnen heeft.

CitaatNederland is er ook bij zijn derde poging niet in geslaagd Australië over de knie te leggen. De ploeg van bondscoach Bert van Marwijk kwam in een matige wedstrijd in Sydney niet verder dan een 0-0 gelijkspel tegen The Socceroos.

In het verleden bleek Australië ook al een taaie kluif voor het Nederlands elftal. Beide landen kruisten tweemaal de degens en nooit lukte het Oranje beslag te leggen op de volle buit. In de aanloop naar het WK 2006 hielden de Aussies Nederland in de Kuip op 1-1. Ruim twee jaar later, in september 2008, stapten de Australiërs zelfs als winnaar van het veld. In Eindhoven werd het destijds 1-2. Voor Bert van Marwijk was dat de enige nederlaag in zijn loopbaan als Nederlandse keuzeheer.
[/size]
Ja,  maar amice , josv en ik hebben het over voetbal niet over pingpong!!

Amice

Citaat van: Adriaan op woensdag 18 juni 2014, 09:51:44
Zou het inderdaad een "kat in't bakkie" zijn? Ik ben nog Nederlander genoeg om dat ook te wensen maar het feit blijft dat, voor zover ik weet, Nederland nooit van Australie gewonnen heeft.

CitaatNederland is er ook bij zijn derde poging niet in geslaagd Australië over de knie te leggen. De ploeg van bondscoach Bert van Marwijk kwam in een matige wedstrijd in Sydney niet verder dan een 0-0 gelijkspel tegen The Socceroos.

In het verleden bleek Australië ook al een taaie kluif voor het Nederlands elftal. Beide landen kruisten tweemaal de degens en nooit lukte het Oranje beslag te leggen op de volle buit. In de aanloop naar het WK 2006 hielden de Aussies Nederland in de Kuip op 1-1. Ruim twee jaar later, in september 2008, stapten de Australiërs zelfs als winnaar van het veld. In Eindhoven werd het destijds 1-2. Voor Bert van Marwijk was dat de enige nederlaag in zijn loopbaan als Nederlandse keuzeheer.
[/size]

Dat geciteede stuk is geen correcte weergave van de werkelijkheid hoor. :neeneenee:


Bert van Marwijk verloor ook nog van Spanje in de WK   :lachen:


Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Adriaan

Amice zijn de cijfers dan anders?

En Peldoman: De Jong heeft het in ieder geval niet over ping pong. Hou overigens wel in de gaten dat in Australie, net als in de VS, voetbal maar een nevensport is , na rugby (in zijn diverse variëteiten), cricket en tennis. Misschien moet ik hier ook hockey noemen. Het was aanvankelijk vooral een zaak van Oost Europese migranten maar het is in mijn tijd in Australie gaandeweg wel populairder geworden. Hier is De Jong:

CitaatNa de 5-1 overwinning op titelverdediger Spanje hangt er een hosannasfeer rond het Nederlands elftal. Toch weet Nigel de Jong dat een tweede WK-zege ten koste van Australië geen eenvoudige klus gaat worden.

"Natuurlijk, ik begrijp heel goed dat de euforie groot is na de winst op Spanje", sprak de AC Milan-middenvelder op de KNVB-website. "Maar onderschat Australië niet. Met onder meer Tim Cahill, die ik goed ken en tegen wie ik in de Engelse competitie veel heb gespeeld, beschikken zij over enkele geweldige spelers. Die kunnen echt wel voetballen, hoor."


peldoman

BRON:  HP de Tijd.


'Nigel de Jong is een crimineel en een schande voor het voetbal'


/Cultuur   

4 oktober 2010

door niek stolker

13   
 

'Nigel de Jong is een crimineel en een schande voor het voetbal'
Wesley Sneijder? Arjen Robben? Edwin van der Sar? Nee, Nigel de Jong is de bestbetaalde Nederlandse voetballer (8,1 miljoen euro per jaar). Inderdaad, Nigel de Jong, de schoffelende verdedigende middenvelder die zich afgelopen weekeinde weer wist te onderscheiden door een tegenstander een dubbele beenbreuk te bezorgen.

Amice

CitaatAmice zijn de cijfers dan anders?

Als je niet 1x maar 2x met zulke cijfers verliest wel ja

maar Australie is idd een headache voor ze, daar zijn de oranjes zich gelukkig wel van bewust maar of dat helpt moeten we nog maar afwachten.

Zo niet zie mijn eerste post in dit topic  :biggrinn:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent