Maakt Molasis hollowblocks echt sterker of is het onzin ?

Gestart door jamietagabundok, vrijdag 27 maart 2015, 02:03:08

Vorige topic - Volgende topic

jamietagabundok

Ik ben niet zo gauw trots helaas. En ik heb de slechte gewoonte om eerder naaar de negatieve dingen van iemand te kijken, dan naar de positieve.  Naast dat gat in haar handje heeft ze ook nog  wat ik dan maar noem het Vrouwtje Piggelmee  behoefte.  Niet iedereen zal het sprookje van de familie Piggelmee kennen, maar in moderne taal zou ik het ,, een rupsje nooit genoeg ,, noemen.   Dat streeft misschien wel veel mensen na om steeds meer te willen, maar dat houd ook in dat je dan niet kan genieten van wat je al heb, als je zo een extreme drang naar meer heb.  Ik weet ik heb makkelijk lullen, want ik heb zo een beetje alles al gehad en gedaan in het leven.   Hoe anders voor mijn vriendin die nog NOOIT een scouter of auto in haar bezit heeft gehad, of een fatsoenlijk huis, of met vliegtuig is geweest, of in ander land, of op vakantie is geweest.   Dus ik snap het ergens ook wel.

Hoewel ik ook wel heel dankbaar ben dat ze in mijn leven is gekomen, dat besef ik maar al te goed, en ja ik weet ook niemand is perfect hier op deze aardkloot.


De entree van de kubu

[/url]
how to take a screen shot
how to take a screen shot[/img]

jamietagabundok

Met handkracht word de kubo op zijn plek gezet en waterpas  zo goed als dat gaat.

[/url]
upload gif from url
upload gif from url[/img]

jamietagabundok

Op de vorige foto zijn de in mootjes gehakte bananebomen nog te zien. Hier de aankomst van de kubo op de vrachtwagen bij het perceel.

[/url]
picture host
picture host][/img]

jamietagabundok

Op het perceel stonden ook nog 7 cocosbomen  die later tot cocolumber gezaagd zouden worden.   Een aantal hebben we met wortel en kluit  laten verwijderen.

Dat ging eigenlijk toevallig goed.  Eerst bood er een van de buren aan om de kluit uit te graven,   wilde hij 300 piso per dag voor hebben en had hij zo een 3 dagen nodig om die kluit uit te graven/hakken.   Ik zeg ik denk er nog even over na.   Gelukkig maar want die man wilde de boel neppen, later in aangenomen werk was zo een kluit er in 2 uur uit met 2 man.   Dus niks drie dagen   :negatief:

Een andere kennis van mijn vriendin kent iemand met een hydraulische graafmachine op luchtbanden.   Kost 1500 piso per uur om de kluit uit te graven, maar de machine was kennelijk druk bezet en kwam voortdurend niet opdagen.

Inmiddels kwam de bomenzager een kijkje nemen ,en die bood aan de kluit uit te graven met de hand voor 500 peso per kluit , aangenomen werk.   Dit was wel de beste oplossing.    Ik heb hier geleerd dat snel beslissen je dus geld geld kost, en niemand wijst je op de goedkoopste oplossing, moet je allemaal zelf uitvinden.

Later bleek dat die zager die bomen er niet zelf uit graaft , maar daar 2 mannetjes voor meebrengt , die de kluit uitgraven/ uithakken. Dus die zager verdiend nog aan die 500 piso per boom. Nou van mij mag hij, ik was allang blij  :happy: 

En de kluit van deze 70 jaar oude bomen viel me alles mee.

Hier de achterkant van de kubo
[/url]
images upload
images upload][/img]


jamietagabundok

Die dunwandige  bamboe op bovenstaande foto is eigenlijk de enige die een scheur heeft opgelopen tijdens transport.  En als er dunwandige  bamboe is, is er natuurlijk ook dikwandige

[/url]
click image upload][/img]

jamietagabundok

De hollowblockmakers zijn stug aan het werk op het perceeltje inmiddels ,  ik hoorde zal ieder gemiddeld 500 blocks kan maken dat zou dan op 1000 stuks per dag komen ?   Zou dat kunnen, ik heb geen idee ?    Vriendin klaagt steen en been dat ze handen vol werk heeft die  verse blocks nat te houden. Want zonder nat te houden krijgen die dingen droogscheuren heeft ze wel gezien   :thumb:       Het is wel een opmerkelijke verandering voor iemand als mijn vriendin die in het  nabije verleden haar dagen doorbracht in verveling op facebook.     En nu met water moet slepen, en koken voor de werklui.  Ik vind het een opmerkelijke ommezwaai. Daarnaast regel ze ook nog de voldoende aanvoer van cement en zand  :thumb:    Ik vind dit wel een goed voorbeeld  hoe gebrek aan geld en vooruitzichten mensen apatisch maakt.     Terwijl ze nu laat zien wel weet hoe haar handen te laten wapperen , als dat nodig is.   Zullen de Baron & Amice dan toch gelijk krijgen ?  Ik zou niets liever willen dan dat ze gelijk krijgen    :happy:

   [/url]
image upload no size limit
image upload no size limit[/img]
 





















jamietagabundok

Op de achtergrond het huis van de buren, het enige  ,,nette,, huis in de omgeving.    dat blauwe hok is onze cement opslag, was achteraf niet nodig geweest , maar wist ik veel dat het daar zo droog zou zijn hele maand maart.   

Nadat de kubo was geplaats gebruikten we water van de ,,bomba,, van de buren. Mijn  vriendin had een grote wens , en dat was een eigen waterpomp.  En ook ik zag de noodzaak er wel van in. Dus volgende dag drie man ingehuurd die pomp zouden uitgraven en maken.  Uitgraven gebeurd in aangenomen werk, kost 5000 piso per ,, tubo,,  Een tubo is zo een stalen buislengte.    Dus kosten hangen  dus af hoe diep ze moeten graven , plus kosten pomp, colvert en pompvloer en paal waar de pomp op staat.

Ik heb met verbazing staan kijken hoe met de hand alles word uitgegraven.  Boven het gat word een driepoot van bambooe gezet met een takel,waarmee men de grond omhoog haalt in een emmer.  Eerste 3 meter waren pure grond, daarna begon een mengsel van stenen en gruis. het is mij dan ook een raadsel dat het gat op zo een enorme diepte niet is ingestort   1   persoon graaft in de diepte, 1 persoon staat bij de rand en geeft aanwijzingen en 1 persoon trekt aan dat touw met die emmer.

Het gat van de diepe put

  [/url]
upload pic
upload pic[/img]

jamietagabundok

De gravers hadden vette pech, want op grote diepte kwamen ze diverse grote stenen tegen  :negatief:.  Die uiteraard met veel moeite naar boven gehesen werden.

Ik schat dat er wel exemplaren van 70 of 80 kilo bij waren  :biggrinn:

  [/url]
adult photo sharing
adult photo sharing[/img]

jamietagabundok

Het aantal hollowblocks groeit met de dag  :thumb:    Over die molasis niks meer gehoord  :happy:   Wel word er nu steen en been geklaagd over het nathouden van die hollowblocks.  Omdat het aantal blokken dagelijks groeit. We hebben niet meer dan een handpomp.   Ik zelf schat in dat na 1 week die cement toch wel voldoende uitgehard is .   Regen blijft vooralsnog uit daar.

  [/url][/img]