Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Eerste Durian in mijn leven gegeten.

Gestart door jamietagabundok, donderdag 23 juli 2015, 13:51:13

Vorige topic - Volgende topic

jamietagabundok

Citaat van: jiggy op dinsdag  4 augustus 2015, 06:03:39
Nog iets, Guy, uit eigen ervaring op de Filippijnen : niets lekkerder dan een verse mango daar, niet waar?

Puur natuur, beter dan wat we hier in de winkels kunnen kopen?

Wel... die worden daar nog volop met pesticiden, fungiciden behandeld. Wellicht met producten die hier al lang verboden zijn wegens kankerverwekkend. Zoals het DDT- poeder tegen Colorado-kever op aardappelen hier in de jaren 60-70.

Wij kennen wellicht meer welvaartsziekten. Op de Filippijnen zijn nog te vaak slachtoffers uit onwetendheid...
Zij eten Chiceron net zoals wij chips, maar bij hun is het wel PUUR varkensvet !


Daar zeg je zo wat Jiggy, ik krijg namelijk vreselijke hoestbuien van mango, Aleen als ik te dich bij de schil eet.

Ik heb van mijn vriendin geleerd een mango overlangdoormidden te snijden, dan heb je dus 1 middenstuk met pit, die ik probleemloos afkluif.

De andere 2 stukken lepel ik leeg , maar lepel ik vruchtvlees te dich bij de schil, is een vreselijke hoestbui het gevolg.   Had ik ook al zitten denken, wegens pesticiden op de schil , die toch in de mango trekken  ?

Lenn

Eigenlijk word je alleen maar droeviger als dat je weet dat hier bijna geen controle is op het voedsel.Er worden zelfs door grote fabrikanten nog gewoon synthetische kleurstoffen(bijwerkingen) gebruikt.
Koop dan ook steeds meer biologisch geteelde groenten en fruit en er komt ook steeds meer uit eigen tuin.Gehakt draai ik uit australien beef.Voor de rest meer geimporteerde artikelen of zelfmaak, al was het alleen maar om de hoge suikerhaltes te vermijden.

josv

Citaat van: Lenn op dinsdag  4 augustus 2015, 12:52:00
Eigenlijk word je alleen maar droeviger als dat je weet dat hier bijna geen controle is op het voedsel.

Reken maar dat die er wel is. Alleen niet door de PH-regering.....

Europese inkoop-bedrijven ( voor bedrijven als AH enzo ) controleren regelmatig de fabrieken hier van Dole, Del Monte, visverwerkende fabrieken etc. etc. Niet alleen op hygiene maar ook op boekhouding, werkomstandigheden e.d.  Er worden waarschuwingen gegeven, fabrieken kunnen worden uitgesloten uit de inkoop-organisatie.

Ok, voor wat het waard is, maar het is er wel !
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

josv

Citaat van: Cosyns Guy op maandag  3 augustus 2015, 17:39:43

Ik woon wel niet in de  :smiley-philippines: maar ik denk dat er in de  :smiley-philippines: minder met het eten gerotzooid word dan we denken.De grootste hoop van de bevolking leeft zowiezo op vis en rijst,kan je niet echt veel mee verkeerd doen denk ik.

Kom gezellig eens een middagje langs en zie hoe mijn buurman zijn kip aangeleverd krijgt. Open pick-up, ontdooide kippen, lekkende zakken worden op de stoep geflikkerd, helper klimt weer achterop, dekt de boel 'n beetje af met plastic en gaat een tukkie doen  :weetikniet: En dan zitten wij nog in een "goeie" buurt  :lachen:

Btw : buurman verkoopt het frituurde stukje kip voor 27 peso incl. softdrinks, rijst en "soep". Voor de studenten hier helemaal top  :happy:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Cosyns Guy

Citaat van: jiggy op dinsdag  4 augustus 2015, 06:03:39
Nog iets, Guy, uit eigen ervaring op de Filippijnen : niets lekkerder dan een verse mango daar, niet waar?

Puur natuur, beter dan wat we hier in de winkels kunnen kopen?

Wel... die worden daar nog volop met pesticiden, fungiciden behandeld. Wellicht met producten die hier al lang verboden zijn wegens kankerverwekkend. Zoals het DDT- poeder tegen Colorado-kever op aardappelen hier in de jaren 60-70.

Wij kennen wellicht meer welvaartsziekten. Op de Filippijnen zijn nog te vaak slachtoffers uit onwetendheid...
Zij eten Chiceron net zoals wij chips, maar bij hun is het wel PUUR varkensvet !
Niks fout mee met puur vet te eten. Dik word je er ook niet van. Is trouwens een fout idee dat puur zuiver vet je dik maakt, suikers maken je dik niet vet.
En je zal best gelijk hebben dat ze daar verboden pesticiden gebruiken en niet te nauw omspringen met hygiene kwestie voedsel maar toch heb ik de indruk dat filipinos er beter tegen bestand zijn dan wij, misschien zijn we wel TE hygienisch kwestie voedsel. Oja, misschien een detail maar de meeste filipinos wassen het voedsel eerst met water. Mijn vrouw eet niks rauw vlees,zelfs gekoote hesp bakt ze.
En vlees spoelt ze ook nog altijd eerst met water
En ik zou echt niet willen weten hoeveel er nog met voedsel gerotzooid word hier in Europa. Heb met een koeler gereden,genoeg zaken gezien die niet door de beugel konden.

jiggy

Oei... niks fout met puur vet eten? Da's nieuw voor mij, Guy ! Ik dacht dat IEDEREEN het daarover eens was. Blijkbaar niet.  Het gaat hem daarbij in de eerste plaats niet over DIK worden, maar waar dat vet overal in je lichaam, bloed, aders blijft "hangen". Ik ben geen dokter en beschik ook niet over cijfers, maar niet voor niets (denk ik toch..) zag ik in de Filippijnen veel gevallen van "hypertension" , zelfs bij -40ers !

Jij hebt de indruk dat ze beter bestand zijn tegen pesticiden???  Ook dat is wellicht wetenschappelijk wereldnieuws, Guy ! Of bedoel je hygiëne? Daar heb je gelijk in. Zij hebben minder of geen last van allergische reactie of ziek worden van al die on- of slechtgekoelde vlees- en viswaren dan wij. Wassen van voedsel zal wel helpen tegen vervuiling door oppervlakkige manipulatie maar niet tegen bacteriële en zeker niet de pesticiden.
Onze "over-hygiëne" leidt inderdaad tot een verminderde resistentie. Denk maar aan de ziekenhuisbacterie die zich zo geweldig thuisvoelt in een "cleane" omgeving en de exponentiële stijging van allerlei voedselallergieën bij pasgeborenen en pollen hier.
Rotzooien met voedsel en gezondheid gebeurt overal, en hoe verder we afstaan van de bron van de voedselketen, hoe meer we afhankelijk zijn van de eerlijkheid en inzet van diegene die we nodig hebben om het voedsel tot aan onze mond te brengen.
Dus.. gooi niet alles zo maar op een hoopje of "was" bewezen boosdoeners niet simplistisch weg, want dat lukt toch niet ...  :biggrinn:  :daag:

Luke


Pinocchio


jamietagabundok

Is voor mij ook nieuw te horen, De koolhydraten zijn dus de boosdoener  ?