info over het kopen van een huis op de Filippijnen !

Gestart door marc999, zondag 31 mei 2009, 22:32:37

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Citaat van: vvjoris op vrijdag  4 november 2011, 05:27:30
Ben ook van plan iets te kopen in  :smiley-philippines:

Ik ga er nu nieuwjaar vieren, en ga natuurlijk eerst kijken.

Het zijn mensen uit Noorwegen die enkele huizen gebouwd hebben, naast hun eigen resort, maar één van hen is geboren en getogen Filipino.

Ze stellen voor te "leasen' voor 30 jaar, en de lease wordt dan voor + 30 jaar verlengd.

Iemand daar ervaring mee? Betrouwbaar?

vg,

Joris

@Joris, is het dan de bedoeling om daar permanent te gaan wonen?

Als ik het plan bekijk zijn de huizen die ze willen verkopen, niet naast het resort, maar maken ze gewoon deel uit van het resort, investeer je mee aan het uitbouwen van een resort en dan is de vraag: "wil je echt in een resort gaan wonen?" (Tenzij je het als investering ziet dan zeg ik niets, maar ik heb een andere indruk.) Voortdurend gasten in het resort, met gekende gevolgen, rust zal ver zoek zijn. Plus, als je dit koopt ben je mede-eigenaar van het resort (want wat zou anders all outdoor areas will be owned by the house owners in common except for the restaurant), dat betekent dan dat alle onderhoudskosten zullen gedeeld moeten worden, wanneer er iets stuk gaat dan kan je er voor een deel voor opdraaien en met voortdurend toeristen op het domein zal dat al wat meer gebeuren dan met uitsluitend vaste bewoners; als er is een storm komt overwaaien (wat al wel eens gebeurd in de Phils) dan zal de deelname in de kosten ten gevolge van eventuele schade waarschijnlijk ook wel gepresenteerd worden.

Lenn

bovendien is de prijs veel te hoog.Ruwbouw ad 10000php en luxe afwerking ad 20000php per m2 kom je uit op 120*30=3,6M.Tel daar nog bij op de grondprijs.

Ronny55

   Sedert januari 2008 bezit ik een huis op the filipijnen en woon er in. Van wat ik allemaal lees is er veel waarheid bij maar ook veel onzinnige dingen. daarom mijn ervaring.
   Na lang zoeken vond ik dan een huis dat me kon bekoren , niet te groot net wat ik zocht. Het was een onafgewerkt huis weliswaar nieuw maar toen al 7jaar oud. Na lang onderhandelen met de eigenaar een prijs overeengekomen voor het pand en apart voor het bestaande gebouw,onafgewerkt. Daar het pand niet op mijn naam kon werd het dan op de naam van mijn ,toen nog vriendin nu mijn  vrouw. Om mij safe te stellen heb ik haar het pand laten kopen met schuld verklaring aan mij voor de waarde van het pand. Het gebouw kwam probleemloos op mijn naam. Eens gehuwd verviel de schuldverklaring automatisch(schulden tussen echtgenotes kan niet). Alle papierwerk,kosten, registratie werden gedaan door de eigenaar van de subdivisie en waren in de prijs inbegrepen. Daar moet je wel effe mee opletten dat het in de prijs inbegrepen wordt. Anders beland je wel eens in een straatje zonder einde. heb het huis dan afgewerkt beetje naar europese normen . Al bij al heb ik zo'n 40000 euro eraan gespendeerd en woon nu prachtig tussen de bergen, zuivere lucht en vooral veilig, 24 op24 bewaking(2000 peso/jaar, jaja jaar).
    Opgelet moet worden met : Dat de titel zuiver is.  (geen hypotheek of schulden op rusten)
                                          Dat de taxen ,kosten en registratie in de prijs zijn inbegrepen
                                          Koop niets van een erfenis waar meerdere begunstigde zijn( das om problemen vragen)
                                          Ga zeker niet overhaast beslissen, uitkijken is de boodschap
Gouden regel in de Philippines:Het komt er niet op aan WAT je kent....maar WIE je kent.

PS , koop geen huis van over de 3000000 peso, je geraakt het nooit meer kwijt, want voor die prijs bouw je al een prachtig huis
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Ronny55

 Oh, ik ben nog vergeten te vermelden dat in de koop van het huis vrij gebruik van het prachtig en proper zwembad van het nabijgelegen hotel is inbegrepen, kosten per jaar, 0,00 peso
Allemaal een questie van zoeken uitkijken en je tijd nemen
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Ronny55

Citaat van: vvjoris op vrijdag  4 november 2011, 09:29:07
Ziet er wel goed uit op internet, maar ja ik ga dat niet on line kopen é.... :lachen:
Het is zo'n project van die Noren, waar ze de lokale bevolking bij betrekken, zodat die ook aan een deftig inkomen geraken, ik vind dat wel positief....

T'Is hier: http://www.olangoresort.com
Heb me alles eens goed bekeken nagecheckt op de site. Tja, als ze een paar 'gekken kunnen vinden kunnen ze verder gaan met bouwen .....maar ik betwijfel het . Alle foto,s zijn genomen met een breedbeeldcamera ,wat maakt dat alles groot en ruim uitziet. Maar in fete is het gezien de prijs erg klein, de slaapkamers met plaats voor extra bed?????. Nergens wordt er gepraat over titel voor de grond of ik heb het overzien. :confused2:  7mj voor een huis....daarvoor bouw ik je een paleis geen 'kruipkot". Hier duidelijk dat eerst gaan kijken en goed bevragen de boodschap is. Daar geraak je ook nooit vanaf of je moet het "weggeven".Uitgeroepen tot beschermd gebied door het wereld natuurfonds ,nog zo'n addertje onder het gras. Kortom , best wegblijven.  :negatief: 
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

gosternokke

Effen gekeken dat beschermde gebied is alleen 1000 hectare in het zuiden van Olango.   Dus nagaan of het bouwproject niet binnen dat beschermde gebied valt

http://www.olangowildlifesanctuary.org/Olangopaper1.pdf

vvjoris

Ik ga er alleszins kijken als ik in Cebu ben, en als het ons aanstaat, vlieg ik wel even naar de initiatiefnemers in Noorwegen als ik terug ben. Ik hoor wel positieve, maar vooraf 'af te raden' bemerkingen. Ik wou er oudejaarsavond doorbrengen met Janice, wat familie en Ann (die voor mij werkt in Cebu) en haar man. Maar Ann wil er al niet naartoe om te eten, want schijbaar is er op het eiland iets met 'food poisoning' geweest en nu is precies alle eten er vergiftigd....beetje bijgeloof in  :smiley-philippines: zeker.
Ik lees hier dat er vele andere budgettair interessanter mogelijkheden zijn, maar ik moet een beetje letten op de verbindingen met Cebu City, omdat ik er hoop een zaak te starten, waarbij ik zowel als Janice voortdurend op en af zullen gaan tussen  :belgiesmiley: en  :smiley-philippines:, dus als we er verblijven mag het niet te ver zijn, terwijl ik toch niet in de smog en de uitlaatgassen van Cebu wil zitten. Ik had ergens iets gelezen over een eiland maar dat was d'office al vier uur van Cebu, en Talisay lijkt ook al niet te doen.... Het zal zoeken worden, maar ja, ik heb tijd é....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

dolfijn76

vvjoris waarom trek je dan niet meer naar de provincie op Cebu ofwel naar het noorden of het zuiden.  Dan heb je toch minder reistijd en ook geen last van smog.  Mijn schoonouders wonen in Ginabucan (noord Cebu in de bergen) en dat is ongeveer een anderhalfuur rijden van Cebu City. Ginabucan ligt in de bergen en is nu niet direct voor buitenlanders misschien hoewel.  Maar Danao en Sogod zijn wel gekend bij buitenlanders en dat is ongeveer een uurtje van Cebu City. Als je dan iets van de baan weggaat zit je in een mooi stukje natuur.  hetzelfde geldt als je naar zuid Cebu gaat richting Moalboal.

vvjoris

Ik zal gaan zien binnen een week of vijf é, ik zie er al naar uit. Janice sprak ook al van Moalboal, maar ja je moet er ook rekening mee houden dat Janice geen rijbewijs heeft, en dat ik ook niet geneigd ben te gaan autorijden tussen die zotte chauffeurs en allerlei putten in de weg in  :smiley-philippines:. Het is de bedoeling dat Janice elke dag naar haar werk kan in Cebu City wanneer ze in  :smiley-philippines: is, en dat ik geen uren onderweg ben naar de luchthaven als ik in  :smiley-philippines: ben, want ik ga dan regelmatig op en af moeten naar Manila en zo. En ik wil ook een beetje mijn droom waarmaken: wonen op een plaats waar ik steeds zeezicht heb....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

dolfijn76

Minglanilia of zoiets is ook een optie of consolacion maar deze laatste is voor mij persoonlijk toch al te veel stad.  Veel zoekplezier in ieder geval.
Wat het rijden betreft tja dat zou ik ook vermijden ginderachter.  Daarenboven heb je zoveel lokaal vervoer dat het niet echt nodig is.  je hebt tussen Cebu City en Moalboal ook nog wel wat dorpen liggen die niet te druk zijn.  Veel succes met je zoektocht.