Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Eurorekening openen in ph?

Gestart door eddyvm, maandag 7 februari 2022, 07:27:38

Vorige topic - Volgende topic

koy

Citaat van: Luke op zaterdag 12 februari 2022, 10:09:12
Citaat van: koy op zaterdag 12 februari 2022, 09:50:26

Waarom zou je zoveel geld van de rekening willen halen - we gaan toch meer en meer digitaal betalen...
Of zijn ze zo ver nog niet in PH ik dacht dat je in malls overal met de kaart kon betalen.

(x)koy

Met creditkaart betalen = 5% erbij. Ook het gevaar om gecopieerd te worden.
Hier in Metro Manila kun je in de malls en vele zaken met GCASH, Paymaya, Coins etc betalen (ook om de chinezen te accomoderen)
Maar of dat al een landelijk gegeven is betwijfel ik. Hardware, bouwmaterialen = CASH

Als je dan toch cash moet hebben is het dan beter om Euro of USDollar mee te nemen?
Ik had de ervaring in Bogota dat ze de Euros niet overal willen wisselen.

koy
leven en laten leven...

Kano

Beste mensen ff opletten , de vraag luidt:
"Weet iemand of men een bankkaart krijgt bij het openen van een eurorekening in ph,en men met die kaart euros kan afhalen in europa?"
Het gaat dus om een bankkaart die gekoppeld is aan een Eurorekening in de Filipijnen en of je daarmee geld kan pinnen in Europa.

Ik heb het zelf even bij een Filipijnse bank gevraagd en dit het antwoord:
"We only offer ATM debit cards for Peso account while Euro account is intended only for buying and selling, and remittances.
If you have a debit card with Peso account, you may use this to withdraw your funds abroad and it will automatically convert to the currency available but with applicable charges.
Euro account has to be converted into Peso account if you wish to do over-the-counter transactions however, this has to be requested to your branch of account since you will be required to sign and accomplish a form."



Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luke

Citaat van: Bjorna145 op zondag 13 februari 2022, 00:11:00
Ik weet wel dat een dollar rekening mogelijk is met een ATM kaart ik heb vroeger voor mijn werk (2004) bij de Citybank een dollar rekening gehad en had daar een ATM kaart bij.
Ik kon dan gewoon PHP uit de muur halen en dat werd verrekend met Dollars.
Bij de Dollar is de in en verkoop maar een klein verschil.

m.vr.gr.

Johan
Dat is enkel bij Citibank en misschien bij HSBC. Niet mogelijk bij PH banken.
In de kantoren van Citibank zijn er ATM waar je USD kan pinnen tot 3000 USD.
Dat will niet zeggen dat je dat in Europa in ender welke ATM USD kan pinnen! Mogelijk enkel bij een Citibank Barnche!

boeman

Beste mensen hier,
Is het interessanter om pensioen op een rekening daar in de Filipijnen op een Eurorekening te laten komen of op een Pesorekening ?

Kano

Citaat van: boeman op zaterdag 26 februari 2022, 16:53:12Beste mensen hier,
Is het interessanter om pensioen op een rekening daar in de Filipijnen op een Eurorekening te laten komen of op een Pesorekening ?

Filipijnse banken hebben over het algemeen slechte koersen voor het wisselen van Euros naar pesos en soms ook hoge fees. Het is daarom wellicht interessanter om het geld in BE of NL te houden en indien nodig te sturen naar een Filipijnse bank via Wise of zo.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

tjenn

Citaat van: Kano op zondag 27 februari 2022, 01:15:27
Citaat van: boeman op zaterdag 26 februari 2022, 16:53:12Beste mensen hier,
Is het interessanter om pensioen op een rekening daar in de Filipijnen op een Eurorekening te laten komen of op een Pesorekening ?

Filipijnse banken hebben over het algemeen slechte koersen voor het wisselen van Euros naar pesos en soms ook hoge fees. Het is daarom wellicht interessanter om het geld in BE of NL te houden en indien nodig te sturen naar een Filipijnse bank via Wise of zo.
Dat doe ik ook zo met mijn pensioen.

Bjorna145

Beste Kano, wil je dit toch doen dan is het verstandig om het in Amarikaanse dollars te doen.
Aankoop en verkoop schillen altijd maar heel weining zie https://www.metrobank.com.ph/articles/forex en https://statics.rabobank.com/binaries-processed/FX_Rates_25_Feb_22_931239916.pdf 
Maar houd wel rekening met hogere kosten dan b.v. een Wise of zo.

succes

Johan

koy

Ik heb laatst iets meegemaakt dat ik jullie niet wil onthouden mbt Wise.

Zoals jullie wellicht al weten woon in momenteel in Davao City meerbepaald in Toril. Hier geld afhalen met eender welke Debit- of CreditCard gaat enkel voor 10.000p maximum.

Nu is er in de Abreeza mall in Davao City een HSBC kantoor met 2 ATM machines waar je in één ruk 40.000p kan afhalen. Soms is er een enorme rij van voornamelijk Chinezen of Indiërs (studenten geneeskunde) die daar geld willen afhalen. Zoals eender hier al gezegd is PH nog steeds een cash land (toen ik mijn brommer een Yamaha Mio Gravis wou betalen all cash kon dat niet met bankkaart, ze hadden zelfs geen machientje om te verwerken, dus 82500 afhalen...).

Nu haalde ik dus met mijn WISE in die ATM van HSBC 40.000 piepers af en tot mijn vreugde ging ik slechts 40.495,37p van mijn rekening dus een fee van 495,37p wat goedkoper is als 4 x 250p = 1000p bij normale 10.000p afhaling op anderen plaatsen.

Ok, enkele weken later moest ik opnieuw cash geld hebben dus wij opnieuw naar Abreeza mall op zondag want dan is er weinig verkeer en duurt de rit half zo lang. Toen ik echter daar bij de ATM van HSBC aankwam was deze gesloten allee ttz de ATM's waren "under construction".

Ik heb dan maar 4 x 10.000p afgehaald met mijn WISE kaart bij een ATM teller ook in de mall en nu komt het... er ging dus telkens 10.458,47p van mijn rekening (stom van mij dat ik dat niet direct gecheckt had) ipv de verwachte 4 x 250p met een normale visa of masterkaart was ik nu met Wise 4 x 458,47p = 1.833,33p kwijt.

Dus opletten met WISE, betalen in peso met je kaart in een mall of restaurant ZEER INTERESSANT (want je kan Euro's uitwisselen in peso op moment dat het lucratief is) en de peso gaat eraf zonder kosten. Ook kan je Euro's afhalen in Europa waar Euro de lokale munt is zonder kosten en betalen zonder kosten.
Maar opgelet als je peso afhaalt en je kan enkel 10.000p kan afhalen dan is het duurder dan de gebruikelijke 250p fee die je met een andere visa of masterkaart betaald (en tussen haakjes ik vind die 250p ook al duur per afhaling)

Greets
koy
leven en laten leven...

Kano

Citaat van: koy op vrijdag 24 februari 2023, 13:04:58Nu haalde ik dus met mijn WISE in die ATM

Hoe heb je die WISE card gekregen? Als ik daarnaar vraag krijg ik: "We're sorry, cards haven't reached your country yet"
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

maastricht

Toen ik nog in Nederland woonde heb ik hem aangevraagd. Je kan misschien een Nederlands adres gebruiken van je familie of kennissen.