Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Kerk en huwelijk

Gestart door Pjottr, maandag 14 februari 2011, 14:57:38

Vorige topic - Volgende topic

boomerang

Citaat van: pierrevanwies op woensdag 16 februari 2011, 15:36:52
@ Rich 

Lang geleden vroeg men mij of ik wist waarom de onderkant van de voeten en de binnenkant van de handen bij de negers blank waren.

Ik wist het natuurlijk weer al eens niet omdat omdat ik toen nog een klein kereltje was,maar er werd mij toen verteld dat ze op handen en voeten stonden toen

zwart werden gespoten........ :ikkeniebegrijp:    Ook in die tijd werd ik dikwijls geconfronteerd[t]met het zien van een stier die een koe aan het dekken was

en als ik dan aan mijn papa vroeg waarom de stier zo raar deed vertelde hij mij, niks aan de hand jongen, hij kan zo verder kijken. :confused2:

EN ik klein Pierke geloofde dat TOEN ook allemaal....Toen maar nu niet meer.

Pierre. :weetikniet:

Van die stier begrijp ik het nog wel maar van de rest begrijp ik niet zo goed wat deze met het topic 'Kerk en huwelijk' te maken hebben  :ikkeniebegrijp:
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

stip66

Citaat van: pierrevanwies op woensdag 16 februari 2011, 17:12:54
Trouwens 99% van  de lokale kerkgangers ziet dat hele bijbel gedoe als een lachertje en die weinigen onder hen die dan toch nog naar de mis gaan doen dat uit pure gewoonte omdat het zo hoorde......Trouwens jaren terug in de tijd ging ik hier ook naar de mis maar dan eerder om naar de benen en konten van de lokale schonen te gluren.....

:thumb: Een waarheid als een KOE !
Kijk maar ons Allerheiligen ( feest ) het bloemstuk van mij MOET groter ( en duurder ) zijn dan dat van mijn broer en/of zus  :haha:

Rich

Citaat van: stip66 op woensdag 16 februari 2011, 17:31:53
Citaat van: pierrevanwies op woensdag 16 februari 2011, 17:12:54
Trouwens 99% van  de lokale kerkgangers ziet dat hele bijbel gedoe als een lachertje en die weinigen onder hen die dan toch nog naar de mis gaan doen dat uit pure gewoonte omdat het zo hoorde......Trouwens jaren terug in de tijd ging ik hier ook naar de mis maar dan eerder om naar de benen en konten van de lokale schonen te gluren.....

:thumb: Een waarheid als een KOE !
Kijk maar ons Allerheiligen ( feest ) het bloemstuk van mij MOET groter ( en duurder ) zijn dan dat van mijn broer en/of zus  :haha:


Tja, het zijn de armen van geest die daar in meelopen  :jajaja:
Rich de Nederbelg.

PeterVL

Iedereen heeft zijn mening over religie of andere filosofische overtuigingen. Nu, als je een filipijnse wil huwen moet je ook rekning houden met hun cultuur en overtuiging. Als Westerlingen maken we vaak de fout onze percepties op te dringen. Volgens mijn bescheiden mening is het toch beter een consensus te vinden want een huwelijk is altijd met twee  ook al zijn de percepties verschillend. Ik bedoel dat het beter is eerst wat inzicht te krijgen in de constituties zoals ze hier zijn. Ikzelf heb weet van verschillende huwelijken die net in die context niet stand hielden omdat de echtgenote en de familie hun huwelijk niet als compleet zien als die niet wordt ingezegend. Ik woon hier tien jaar en heb me als bewuste vlaming geengageerd in deze cultuur. In Belgie spreekt men van integratie en aanpassen maar dan krijg je geen multuculturele cultuur maar een van tegenstellingen. Nu dat neemt niet weg dat ik mijn eigen existentieel handelen als nietig beschouw, integendeel! Maar als je een filipijnse vrouw wil trouwen moet toch op zijn minst  respect betonen voor hun cultuur en tradities; zij vragen toch niet per se dat jij je aanpast maar vragen een gunst om toch tenminste OOK te trouwen in de zin dat zij volwaardig vinden en waarbij ze zich gelukkig voelen. De secularisatie is heel zeker ook hier aan de gang maar er is nog een weg te gaan maar tot zolang deze is niet universeel is in dit land zou ik de dingen toch ook in de context plaatsen van je echtgenote en haar dit geluk geven; je zal zien de relatie zal heel anders zijn, anders hebben ze gewoon een schuldgevoel en aub blijf bij de leest en geef me geen commentaar op het ideologische aspect van de katholieke kerk want daar heb ik het niet over.
Momenteel zijn er meer scheidingen dan huwelijken tussen belgen en filipijnse vrouwen.
Ik kan nu natuurlijk alleen maar hopen dat men de essentie van mijn betoog begrijpt.
Mabuhay!!!

josv

Peter, ik kan niks anders zeggen dan : je hebt gelijk ! Ik ben zelf absoluut niet "kerks" maar hier netjes in de kerk getrouwd. Daar is ook niet aan te ontkomen als je met "meneer pastoor's" kokkinnetje trouwt  :biggrinn:. Helaas lees/hoor ik veel verhalen van veel mede-emigranten dat "de kerk" uit den boze is. Dat vind ik wel eens jammer want het maakt ( de dames zullen het niet zeggen !! ) veel echtgenotes ongelukkig. Wat boeit het nou om 1x in de zoveel tijd naar 'n kerk te gaan, uurtje met je ogen open slapen en  :benweg: . Ik vind ook dat op dit gebied best wel wat water bij de wijn gedaan mag worden !!
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

dolfijn76

Ik heb er ook geen problemen mee.  En wij zijn een 2tal jaren na ons burgerlijk huwelijk dan ook voor de kerk getrouwd om zo de kerk in het midden.  Zijn beide catholiek opgevoed en mijn man uiteraard een pak strenger als ik.  Maar merk ook dat het kerkgaan er hier toch is uitgegaan.  In de filippijnen zou hij het nog wel doen, maar hier doet hij het niet.  Hij mag hoor van mij en wil gerust meegaan want vond het wel een aangename bedoening hier in Merksem.  Veel aangenamer dan onze kerkdienst.  Wat mij wel opvalt betreffende het kerkgaan is dat ze dit veel meer toepassen in hun eigen land dan ergens anders en dit is ook voornamelijk tegen de verveling heb ik al vaak vernomen. Och ja het maakt niet als men maar gelukkig is.

Rich

Citaat van: PeterVL op vrijdag  8 april 2011, 13:14:56
Iedereen heeft zijn mening over religie of andere filosofische overtuigingen. Nu, als je een filipijnse wil huwen moet je ook rekning houden met hun cultuur en overtuiging.


Hier is eigenlijk alles mee gezegd en ik ben het er volledig mee eens.  :thumb:

Respect tonen is respect terugkrijgen.
Rich de Nederbelg.

bananacreek

Mijn partner en haar nicht gaan ook naar de kerk op zondag en dat is zo'n Amerikaanse pastor.
Ik heb het vaak niet op met dat soort mensen (die pastors) die de filipijnsen dan wel even leren hoe een panty aan te trekken.

Maar ze hebben de volledige vrijheid en ik maak daar helemaal geen punt van, en over de geloofsovertuiging van de Filipijn daar moet je naar mijn mening gewoon respect voor hebben.
Ze zijn op de PI normaal heel gevoelig betreffende dat onderwerp en ik respecteer dan ook alle soorten geloofsovertuigingen terwijl ik daar zelf niets meer aan doe.

Ben hier zelf gebaptized in de katholieke kerk (anders kon ik toen niet trouwen, want dat was een vereiste van de ouders van mijn ex) en ik stelde teveel vragen tijdens de seminar en de Ierse priesters zeiden toen, ok u bent geslaagd voor de seminar en nu gaan we bier drinken in de keuken voordat de baptismal begint, en ik stond een ietsje uit het lood toen de baptismal begon twee uur later :jajaja: :jajaja:
Dat was Fr. Dunne @ Redemptorist Church in 1979.

Heb ook een Amerikaanse priester die bij Holy Child hospital werkte tussen 1979 en 1989 en dat was een zeer fijne man om mee te spreken en dat was Father Grosko.


 

http://www.negroschronicle.com/?p=6432











huzzie

Jawadde, hele discussies hier op het forum.

Ben juist met mijn vrouwtje teruggekeerd uit de Phils. Ben niet Katholiek opgevoed en ik stel mij, zoals zovelen ook vragen rond het priesterschap, het celibaat en de daaraan gekoppelde dramatische pedo-gebeurtenissen.
Maar ben met mijn vrouw tijdens de reis twee keer een kerk binnen gestapt waar zij haar ding deed en ik nederig op de achtergrond bleef. Gewoon uit respect. kostte me niks en ik kreeg er een pak extra liefde boven op.
En het is al zoveel :lachen:

Groetjes mannen

Budgie

Ook ik heb als ex katholiek zeer veel bedenkingen bij de kerk Zeker als je als je de huidige kennis van de dodezeerollen bekijkt wie Christus was en wat de kerk ervan gemaakt heeft
Mijn asawa wil als ze daar is graag naar de kerk en hier niet want het is anders en dus niets Terwijl we nog geen 5 minuten van de kerk af wonen Maar ik respecteer dat en ook haar manier om met het geloof om te gaan Want ja wie heeft het juist Niemand weet dat dus laat ik haar in haar waarde en ook zij heeft er geen moeite mee dat ik anders er over denk.
Getting older beats the alternative -dying young